Svar: Vitaminer til en 1-årig
9. august 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Catrine
Med hensyn til vitamindråber er der intet i vejen for at du bruger det op, som du har købt. I takt med at din datter bliver lidt ældre vil hun så kunne få en multivitamintablet i stedet. I begyndelsen skal du knække den i 4 stykker, så hun ikke får den galt i halsen.
I øvrigt lyder det som om at hun spiser varieret og dermed er dækket ind gennem kosten, så lige i forhold til det skal du ikke bekymre dig. Et lille glas juice, en gulerod, lidt pebberfrugt, og almindelig frisk frugt og bær er også en god kilde til forskellige vitaminer. D-vitamin fåes gennem sollys, så det er dejligt at det stadig er sommer og I kan være ude i løbet af dagen.
Med hensyn til kalk, så anbefales det at din datter får 500ml mælkeprodukt i løbet af dagen, for at være dækket ind. Kalkindholdet i mælk er det samme uanset hvilken type mælk du vælger. Det er fedtindholdet som er forskelligt fra den ene mælketype til den anden. Jeg synes ikke at du skal give din datter skummetmælk, da fedtindholdet i dette er for lavt i forhold til hendes alder. Først når hun er tre år anbefaler sundhedsstyrelsen at man giver skummetmælk, minimælk, kærnemælk og lignende fedtfattige produkter. Hvis din datter hører til de slanke og spinkle bør hun tilbydes sødmælk, ellers anbefales det at du giver hende letmælk.
Fedtstoffet i havregrøden bibeholdes ved siden af mælken, på samme måde som hun også bør få smør på brødet. Ekstra fedstof i alt hjemmelavet mad, behøver hun dog ikke længere.
Hun skal have fedtstof for at være sikret energi nok til at vokse af. Det er vigtigt for hendes videre udvikling, også for at danne nye celler i f.eks. hjernen.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske