Brev:
Skævt kranie - 10 ugers baby
9. august 2005
Alder:
2 mdr.
Skævt kranie - 10 ugers baby
Hej Helen
Min datter på 10 uger har fået en skævhed i kraniet i højre side (hendes foretrukne). I de seneste ugers forsøg på at rette op på det, er hun nu også ved at blive flad på baghovedet!
Vi øver os i at lægge hende på maven, men synes det er svært at finde "gode tidspunkter" hvor hun ikke lige har spist eller er for træt/sulten. Har du nogle gode råd til hvordan vi får hende til at blive glad for at ligge på maven?
Jeg tænker at det også vil være en ide at have hende mere oppe/i hænderne hos os, men hvordan gør vi det lettest? Jeg er førstegangs mor, og kunne godt bruge nogle eksempler på hvordan man kan holde hende. Jeg synes nemlig at det pt. kræver begge hænder at holde hende - hun holder ikke hovedet selv endnu.
Vi har en baby-björn bæresele - hvor længe må jeg have hende i den (tid/gange på dagen)?
Vi har også en bæreslynge, men jeg har ikke rigtig fundet fidusen med den. Jeg prøvede senest for 2-3 uger siden, og synes min datter lå ret elendigt/sammenpresset, men måske er det bare fordi jeg ikke har fundet teknikken endnu? Har du fif, modtager jeg dem gerne.
Kan det aflaste hovedet hvis hun har en hovedpude? Vi har en juniorpude, men jeg synes den virker lidt voldsom i størrelsen, og har endnu ikke brugt den. Hidtil har hun bare ligget med hovedet på en stofble.
Min datter er en stor pige (61 cm og 6,5 kg da hun var 9 uger), men er født knap tre uger før beregnet termin; Har det noget at sige i forhold til hvor god hun er til at løfte sit hoved/motorisk udvikling? Kan man forvente hun kan det samme som et barn der "er født til tiden" med andre ting?
I øvrigt tak til dig for gode svar og tak til alle de gæve kvinder der stiller gode spørgsmål som vidner om, at det ikke kun "er mig der har problemet/ikke kan finde ud af det".
Mange hilsner
MB