Svar: Skævt kranie - 10 ugers baby
9. august 2005
Alder:
2 mdr.
Kære MB
Jeg synes ikke du skal give din datter en hovedpude, - det er alt for tidligt. Du kan på babyparadise.dk købe en pude mod lejringsbetinget skævt kranie. Jeg ved ikke om den virker, men nu ved du at den findes.
Det er en rigtig god idé at du har din datter lidt mere i armene, så hun ikke ligger for meget. Alt er dog relativt, da du jo ikke kan gå rundt med hende hele tiden og hun også har behov for at ligge lidt for sig selv, med den alder hun har. Så det skal være en balance.
Det vil være en god idé at udnytte puslepladsen og gerne sætte et spejl op på væggen for enden af puden, således at når hun ligger på maven kan hun løfte sig op og se sig selv. Det kan også være en god idé med et spejl foran hende, når hun ligger på gulvet.
Når hun ligger på maven kan du hjælpe hende lidt op ved at rulle et lille håndklæde eller lignende sammen under hendes brystkasse.
Når du bærer hende, så gå rundt med hende på din underarm, altså hvor hendes mave ligger på underarmen. Når du sidder med hende, så lade hende ligge på maven på dine lår.
Du må gerne bruge bæresele og slynge. Umiddelbart kan hun godt være i en sele i 30 minutter, med den alder hun har, en slynge kan hun være i længere tid, da hun her ligger mere og dermed ikke har noget tryk/tyngde i ryggen/på hoften. Hvor har du købt din slynge? Det tager tid at lære sig at bruge en slynge rigtigt. Måske kunne du få forhandleren til at vise dig, hvordan du skal bruge den rigtigt, så din datter ligger godt.
Børn udvikler sig forskelligt og derfor kan du ikke sammenligne med alt hvad du ser og læser:o) Hvis din datter er født i uge 37, så betegnes hun ikke som værende for tidlig født, men er således født til tiden. Hun vil derfor umiddelbart udvikle sig fint og naturligt.
Og tilsidst vil jeg lige sige at det jo er rigtig dejligt at se at man ikke er ene om at stille spørgsmål, og er det ikke netop det en god mor gør? Hvis man undrer sig og tænker gør jeg det nu godt nok for mit barn, så vil man sit barn og det er jo vigtigt:o)
At skulle beskrive hvordan man holder et barn er svært i en brevkasse, men jeg håber du får en idé herigennem. Alternativt kan du evt. besøge sundhedsplejerskerne i åbent hus, hvis der er det, hvor du bor. Her kan du måske mødre andre mødre og se og høre hvad de gør, samt få sundhedsplejersken til at vise dig, hvordan du kan holde hende bedst muligt.
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske