Svar: Genkendelsens glæde
16. september 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Et barn på 8 mdr. begynder at blive meget bevidst om, hvem mor og far er og hvem andre er. Netop i den alder har børn brug for det trygge og genkendelige, samtidig med at de øver sig i at være væk/ude af syne.
Du ser det blandt andet på at børn i den alder begynder at kravle. Først sidder de på mors skød, hvilket er den trygge base. Så tør barnet kravle ned og sidder ud for mors fødder, kigger op på mor engang imellem og sikrer sig at hun er der. Så begynder barnet at kravle og bevæger sig langsomt længere og længere væk. Kigger stadig efter mor, vinker, siger hej, kommer tilbage med et stykke legetøj, kravler lidt væk igen.
Det vil være naturligt for din datter, at hun med den alder hun har ikke umiddelbart synes om at andre holder hende,- heller ikke bedsteforældre. Det er ikke fordi hun ikke kan lide dem, men det er stadig tryggest at være hos dig.
Det er klart at hun, i og med at hun ikke ser dem så tit, ikke vil have gengældelsens glæde, på samme måde som hvis de så hinanden dagligt eller et par gange om ugen. Men jeg er ganske sikker på, at hun godt kan kende dem. Hun føler sig dog endnu ikke helt tryg ved dem, hvilket som sagt i høj grad skyldes hendes alder.
Hvis jeg var dig ville jeg lave et lille album med billeder i af familien. Billeder af både jer selv og hende, men også af bedsteforældrene, huset de og I bor i, hunden, bilen osv. Det vil hjælpe hende til at huske familien og det vil være rart for hende. Mange børn har ofte også glæde af at have en sådan billedbog med i institution, når de skal til at passes ude. Billeder af den trygge base er altid godt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske