Svar: Søvnproblemer - 22 mdr.
9. august 2005
Alder:
22 mdr.
Kære du
Ja sikke en omgang. Hvor er det dog synd. Tror du ikke din datter har mareridt, altså at hun er bange for at lægge sig til at sove fordi hun drømmer uhyggeligt? Det lyder i hvert fald som om at hun umiddelbart har oplevet et eller andet, som gør hende urolig, når hun skal sove.
Deet kan ofte være svært at finde ud af hvad det er. Nogle gange kan det være en lampe som kaster en bestemt skygge, eller en fantasi, eller måske simpelthen angsten for at I skal forlade hende.
Måske kunne du i en periode prøve at sidde lidt hos hende, når hun skal falde i søvn, så hun ikke føler sig alene. Hvis hun ligger i tremmeseng med tremmer, så kunne det være en god idé at fjerne tremmerne, så hun får en fornemmelse af at kunne komme ud og hen til dig, hvis det skulle vise sig nødvendigt.
En madras på gulvet i soveværelset kan også være en bedre løsning end at hun skal ligge i smørhul - det kan være en lettere måde at komme tilbage i eget værelse på.
Tilsidst vil jeg også lige sige at du naturligvis skal være sikker på at det ikke er pga problemer med ørerne. Har hun ondt i ørerne så viser det sig netop når hun bliver lagt ned, og det beskriver jo at det er galt både om dagen og om natten, så måske skulle du få hendes ører tjekket.
Rigtig meget held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske