Svar: Søvn - 9 1/2 mdr.
9. august 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Lise
"Godnat og sov godt" er en mulighed og mange forældre synes at den er super. Personligt har jeg det lidt svært med den, hvilket du også kan se i min bogguide. Du kan dog læse den og se hvad du synes, start evt. med at låne den på biblioteket.
Jeg tænker at din datter er i sepereationsfasen. Hun ved ikke at du er der, når hun ikke kan se dig og derfor bliver hun ulykkelig, når du går fra hende. Det er meget vigtigt at hun bliver betrygget i denne fase, men det er som sagt en fase og derfor skal du finde balancen imellem at gøre hende tryg og samtidig holde fast i at hun skal sove i sin egen seng.
For nogen virker det at putte sammen med barnet, andre lader barnet falde i søvn i stuen, atter andre sætter sig med barnet i en gyngestol, monterer hjul på tremmesengen, flytter barnevognen indenfor, ...ja mulighederne er mange.
Du skal prøve at finde en løsning som giver jer alle ro. Umiddelbart lyder det fint at du putter hende, sidder lidt hos hende og så prøver at gå. Prøv ikke at have øjenkontakt med hende, lad være med at snakke med hende. Bare vær til stede, så hun føler sig tryg nok til at falde i søvn.
Forhåbentlig vil hun så kunne lægge sig til at sove roligt i løbet af kort tid og du vil kunne liste ud af værelset.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske