Brev:
Overgangskost og afføring
16. september 2003
Alder:
8 mdr.
Overgangskost og afføring
Hejsa!
Vores søn kom sent igang med at spise fast føde (6½ måned). Han er nu knapt 8 måneder og det går som regel fint.
Da vi skulle introducere det tredie måltid havde vi dog en del problemer med det. Han ville ikke spise kartoffel/grønsagsmos uanset konsistens og grønsag, så i starten fik han grød tre gange om dagen. Det syntes jeg dog ikke kunne holde i længden, så en dag besluttede jeg simpelthen, at han fik lidt af vores mad til aftensmad. Det gik fint, dog røg næsten det hele ud af munde igen de første dage, men han var meget interesseret.
Han har stadig lidt svært ved at acceptere kartofler (ris og pasta går fint) og grønsager, men vi har fundet ud af at han vil spise lidt af det, hvis det er i små stykker i stedet for mos. Men nu til problemet:
Efter han er begyndt at spise grønsager i små stykker har han fået en ret løs (halvtynd til tynd) afføring, og div. grønsager kommer også ud i mere eller mindre ufordøjet tilstand. Er der noget vi kan gøre for at gøre hans afføring lidt mere normal?
Pt. ser hans måltider således ud:
morgen: grød
formiddag: mme
frokost: grød (og så småt lidt bondebrød med pålæg)
eftermiddag: mme + frugtmos
aften: lidt af vores mad + grød
før sengetid: majsvælling
Han er generelt småtspisende. Mængden af vores aftensmad afhænger af, hvor godt han kan lide det og hvor let det er at spise, men han har stadig ikke helt tålmodighed til at spise sig helt mæt i det endnu.
Med venlig hilsen
Lise