Svar: Overgangskost og afføring
16. september 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Lise
Det gør ikke noget at afføringen er lidt løs i det og at grøntsager ikke ser helt fordøjet ud. Det er i orden, sålænge han ikke virker til at have ondt i maven eller andre tegn på ubehag derved.
Hvilke former for grød giver du ham? Hvis du fortsat giver risgrød og majsgrød, kunne du evt. med fordel prøve at skifte til grødtyper som havregrød, øllebrød og trekornsgrød. Du kan stort set anvende alle slags korn, gryn og flager. Ofte vil du få den bedste grød ved at lade hele eller knækkede kerner stå i koldt vand i køleskabet natten over.
Du kan også med fordel give ham en portion yoghurt eller cultura/A 38. Evt. sammen med frugtmosen som han jo får eller give ham det om formiddagen før flasken. Du kan vælge at komme lidt drys på, hvis han har lyst til det.
Fortsæt med rugbrødsnitter til frokost. Du kan også bage nogle små boller, som kan bruges både til morgen og middag eller som mellemmåltider. Lav dem i en facon, så det er nemt for ham at sidde med dem i hånden.
Fortsat held og lykke. Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske