Brev:
Kostsammensætning til 6½ mdr.
10. august 2005
Alder:
6 mdr.
Kostsammensætning til 6½ mdr.
Hej Helen,
Endnu et spørgsmål, denne gang om kost.
Min 6½ måneder gamle datter har spist skemad i et par måneder nu, og er rigtig dygtig til det. Hun får (industri-)grød om morgenen og (som regel) hjemmelavet mos til frokost, og så igen grød sidst på eftermiddagen. Der er dog et par ting der undrer mig:
Det er meget tit at min datter ikke vil spise grød om morgenen. F.eks. fik hun sin tidlige morgenflaske allerede kl. 5.30 her til morgen (hun får den når hun vågner om morgenen), men alligevel havde hun abolut ingen appetit, da hun fik sin grød kl. 9.30 - dvs. 4 timer senere. Det var lige alt det at jeg fik 2-3 skefulde i hende... og det til trods for at jeg synes at der var gået meget lang tid siden sidste måltid.
I løbet af dagen får hun så en flaske ved 12-13 tiden, mos ved 15-16 tiden og grød igen ved 18.30 tiden. Til sidst får hun en flaske at falde i søvn på ved 21-tiden. Dette plejer så at kunne holde hende sovende til ved 6-7 tiden om morgenen.
Hun er dog generelt begyndt at være lidt afvisende over for grøden, også den om eftermiddagen. Hun spiser ikke ret meget af den, og lader sig let distrahere af hvad der foregår rundt omkring hende. Omvendt elsker hun sin mos til frokost, som hun som regel spiser med stor appetit.
Mine spørgsmål er følgende:
Kan det virkelig passe at der kan gå op til 5-6 timer fra morgenflasken og til hun igen er sulten? Jeg synes som sagt at det er lang tid, og hvis det er sådan, så er jeg måske nødt til at fjerne et helt måltid fra hendes dagsplan. Ellers er der ikke tid til resten...! Kan det have nogen betydning, at hun som regel falder i søvn igen efter morgenflasken (jeg er stadig på barsel og er IKKE morgenmenneske...) og derfor ikke bruger så meget energi?
Det andet er, om jeg godt kan give mos to gange om dagen? Hvis min datter af en eller anden grund ikke rigtig kan lide grød (jeg har forsøgt med flere forskellige smage og mærker), så ville mos jo være et indlysende alternativ. Men er det i orden at spise mos to gange på en dag, ved 15-16 tiden og igen ved 18.30-tiden?
Hilsen Mette