Svar: Kostsammensætning til 6½ mdr.
10. august 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Jeg synes umiddelbart ikke at du skal skære ned i antallet af måltider. Din datter har behov for hyppige måltider for at få sit energibehov dækket og lidt har også ret. Det er til gengæld en rigtig god idé at give hende to grøntsagsmåltider og kun 1 grødmåltid. Det er der intet i vejen for.
At sove længe om morgenen er jo en dejlig ting, at det skulle betyde at din datter ikke bliver sulten, tror jeg dog ikke. Mon ikke det i stedet handler om at hun er for optaget og interesseret i alt muligt andet, når hun vågner, så hun ikke kan koncentrere sig om at spise.
Nogle børn bliver meget let distraheret og taber hurtigt interessen. Det er meget vigtigt at du prøver at give hende maden i en lind og forholdsvis hurtig strøm, så hun ikke glemmer hvad hun er igang med (åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden, synke osv.) Altså en mekanink som holder hende fanget, så hun ikke fanges af alt muligt andet.
Deruover er det en god idé at skabe et rum for spisningen. Altså at hun sidder i sin høje stol ved bordet og holdes fast i det, det drejer sig om. Ikke lege med legetøj imens osv. Hvad der nu kan lade sig gøre, når man ikke er mere end 6 mdr. For nogle børn er det nødvendigt at man lige bruger 15 minutter på at tumle lidt rundt og lege først, så kan de bedre koncentrere sig om spisningen bagefter.
Prøv at tænke over om du selv gør noget anderledes i forhold til tidspunkterne, hvor du giver hende mad.
Jeg synes 6 timer er længe at undvære mad i løbet af dagen. 6 timer uden mad er i orden, men de bør ligge om natten. Det har i begge brug for. Prøv derfor at holde hende lidt til ilden i løbet af dagen og igen heller lidt end ingen ting.
Med den alder din datter har må du jo også meget gerne tilbyde hende en brødskorpe eller lignende, som hun selv kan sidde med i hånden. Mælk kan hun også tilbydes af en lille kop eller glas.
En plad for dagen i forhold til hendes alder kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: grød med frugtmos eller grøntsagsmos og evt. mælk af flaske eller kop
Frokost: grøntsagsmos med kogt kød/fisk, lidt frugtmos til dessert og evt. flaske. Du kan også vælge at give flaske her og så grøntsagsmos om eftermiddagen.
Eftermiddag: Flaske og/eller grøntsagsmos
Sen eftermiddag: Evt. flaske eller mælk af kop
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. lidt frugtmos til dessert og evt. mælk af flaske eller kop
Sen aften: Flaske
Ovenstående er naturligvis kun forslag og børn er forskellige.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske