Svar: Natteroderi - 5 mdr.
10. august 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Sally
Umiddelbart synes jeg at jeres dagsrytme lyder god. Jeg synes dog at det ville være godt, hvis du kunne få ham til at spise lidt mere i løbet af dagen.
Du skriver at din dreng er knap 5 mdr gammel og sammenlagt får han ca 650 ml erstatning. Det synes jeg umiddelbart er i underkanten. Det ville derfor være godt, hvis han kunne spise lidt mere sen aften, altså kl 23, som I også forsøger. Men det kunne også være godt, hvis han fik en flaske efter at have spist sin risgrød, altså før han skulle sove til middag.
Jeg tror derfor I skal forsøge at få lidt mere mælk i ham og at det vil kunne ændre lidt på hans nattesøvn. Samtidig må jeg så også sige at jeg jo ikke kan se ham og derfor ikke vurdere, hvordan han trives. Nogle børn spiser jo ikke så meget og trives godt med det:o)
Den natlige uro kan skyldes flere ting. Det er oplagt at det bl.a. handler om tryghed, da du beskriver at han falder til ro, når han ligger hos jer. At han er glad for sin sut er rigtig godt. Prøv at trække en stofble igennem sutten. Det kan gøre at sutten bedre kan blive liggende ved munden, fordi bleen støtter sutten lidt og samtidig kan bleen også være med til at give lidt tryghed, fordi han mærker at han 'støder ind i noget'. Samme effekt kan I prøve at lave med dynen, ved at svøbe ham lidt, så han fornemmer noget nær sig.
I skal dog også være opmærksomme på at han drømmer meget og i drømme godt kan både klynke, spytte sutten ud, lave suttebevægelser som er han sulten osv. Men han gør det i søvne. Derfor kan det nogle gange være en rigtig god idé bare at stryge ham lidt over håret eller vugge ham blidt, nu hvor han ligger i sin seng ved siden af (det lyder dejligt:o)), men ikke begynde at rumstere for meget rundt med ham, så han vågner mere op. Stille og roligt få ham til at sove videre.
På sigt er det uhensigtsmæssigt hvis han får sutten hver gang han klynker. Man taler om den vanebetingede afbrudte søvn, hvor børn netop vågner fordi de har fået den vane - når jeg taber sutten, så vågner jeg op i forventningen om at mor putter den i munden igen. Er han ked af det skal han naturligvis have sutten, men en gang imellem kan det måske være nok med en beroligende hånd, så han kan mærke og dufte at du er der.
Han er stadig så lille at han har brug for trygheden og det at I er omkring ham hele tiden. Tingene ændrer sig i takt med at han bliver ældre.
Det der ellers kan anbefales for jer og en dreng i hans alder er de mere faste rutiner for dagen og det er I allerede godt igang med. Fortsæt derfor roligt videre:o)
Held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske