Svar: Pude til 1 årig
10. august 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Thomas og Katja
Vedr. pude til børn så lyder den gængse regel at børn ikke behøver hovedpude før de selv beder om den og først når børn er 2-3 år gamle siger man normalt at deres hoved er så tungt at de har behov for den støttende pude under hovedet.
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng bruger puder mere som andre børn putter med en bamse, en sutteklud eller lignende og at det på den måde kan være tryghedsskabende for ham. I givet fald kan I da godt overveje om han skal have sin egen lille pude. I skal dog sørge for at den er helt flad og beregnet til børn. Når han så er faldet i søvn kan I tjekke hvordan han ligger med sin pude og evt. rette den lidt til.
Med hensyn til smør i maden, så behøver han ikke længere smør i hver portion hjemmelavet mad. En smørklat i havregrøden er dog stadig godt og smør på brødet skal han også have. Ellers kan han stort set ernæres som I andre. Altså ikke ekstra smør i selve maden, men gerne lidt sovs til kartoflerne:o)
Hører han til de spinkle børn må I gerne fortsætte med sødmælk, men hvis han trives og vokser som han skal kan I nu begynde at give ham letmælk. De helt fedtfattige mælkeprodukter som skummetmælk og minimælk børn han ikke få før 3 års alderen. Læs i øvrigt artiklen 'Dit barns behov for mælk', som I finder i min artikelsamling.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske