Svar: Ferie fra dagplejen
11. august 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Ditte
Det er dejligt med en sådan pasning, især når det fungerer så godt. Mødregrupper kan være gode for mange ting:o)
Selvom din datter er kommet godt igang med indkøringen og nu virker tilfreds, så vil det være normalt at der kommer en reaktion, når hun oplever at det er hver dag, du afleverer hende.
Min tanke er at der godt kan komme en reaktion i forbindelse med at I holder ferie, men reaktionen undgår du nok ikke alligevel og derfor kan du jo godt tage af sted. Det vil vel også være rart for jer begge at være hos bedsteforældrene og lbive 'forkælet' lidt:o) Måske giver det lidt mere overskud til at klare den reaktion der evt. vil komme.
Med hensyn til middagslure, så vil det være normalt at begge børn har behov for ekstra lure i øjeblikket, hvor dagligdagen er så ny. Samtidig er de også i en alder, hvor de bevæger sig rigtig meget omkring og de bruger derfor energi både fysisk og mentalt.
I forhold til deres alder vil det dog hurtigt kunne være sådan at de kun sover to gange om dagen. Det vil være en formiddagslur og en eftermiddagslur. Det betyder at luren derover i barnevogn skal springes over, istedet kan hun sove, når de har spist morgenmad og leget lidt. F.eks. fra kl. 9.30-11 og igen kl 13.30-16. Det er kun ca. tider og børn sover jo forskelligt og har forskelligt søvnbehov. Den sammenlagte lurtid i løbet af dagen kan variere fra 2½-4 timer.
Fortsat held og lykke med hende og god tur til Jylland hvis du beslutter dig for at tage af sted:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske