Svar: Søvn 3 mdr. gammel dreng
15. august 2005
Alder:
3 mdr.
Kære CilleC
Det er svært gennem en brevkasse, at vurdere hvorfor din dreng er urolig, da jeg jo ikke kan se ham. Men der er et par ting du kan overveje.
Nogle børn er mere følsomme end andre og har behov for at blive skærmet mere end andre. Det kan derfor være en god idé at svøbe dem tæt i dynen og sørge for at de så vidt muligt befinder sig i rolige omgivelser.
Du skal være opmærksom på at små børn ikke er i stand til at kunne lukke lyde ude. Når du f.eks. går og hører radio eller fjernsynet er tændt, så kan du selv lukke til og fra - du hører en melodi, som du nynner med på, du hører radioavisen, men det mellemliggende hører du ikke - det gør din dreng. Han hører det hele.
Det er derfor vigtigt at du sørger for at skabe ro omkring ham. Jeg vil tro at han er ved at være så gammel nu, at han godt kan begynde at lukke lyde ude, men problemet kan være at han har fået en erfaring med at vågne og blive forstyrret fra han var ganske lille og det tager tid at få ændret dette.
Du skal naturligvis også overveje om han mon vågner fordi han er sulten og har behov for mere mad. Måske kan du ændre på hans spisetider, så han får lidt ekstra i løbet af dagen og dermed ikke behøver så meget om natten. Under alle omstændigheder vil det være naturligt at han får mad ved 4-5 tiden om morgenen.
Jeg ved ikke om du ammer eller giver flaske, men uanset hvad vil det være en god idé at han tilbyde mad før han kommer i seng og så tilbydes mad igen, før du selv går i seng, f.eks. ved 23 tiden. Hvis du fast giver ham mad her, så undgår du måske at han vågner allerde kl.1, hvilket er rigtig hårdt, men i stedet kan I begge sove et par sammenhængende timer først på natten. Det vil være godt for jer begge. Han kan godt spise i søvne kl 23. Det er ikke noget problem.
Med hensyn til mavepine, så er dette naturligvis også en mulighed. Vær opmærksom på om han sluger meget luft, når han spiser og om han generelt har svært ved at bøvse og prutte. Du kan også være opmærksom på om du selv spiser et eller andet, som kunne have indflydelse.
Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske