Svar: Vægt og vægtøgning
12. august 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Charlotte
Det er korrekt at din datter ikke hører til de største, det skal du dog umiddelbart ikke hænge dig så meget i, men i stedet fokusere på at hun fortsat tager på.
En enkelt måling og indtegning på vægtkurve er ikke nok. Det er nødvendigt med flere målinger for at få noget ud af brugen af kurverne. Det betyder nemlig ikke så meget, hvor på kurven man ligger, det er derimod meget vigtigt at din datter ikke pludselig 'falder' en kurve ned.
Din datter kan således godt ligge på 3-5 procents percentilen uden at det behøver være et problem. Du skal bare sikre dig at hun bliver liggende der eller evt. forsøge at få hende til at tage lidt mere på, så hun kommer op på 10 pct. percentilen. Man siger at hun skal følge sin egen kurve og ikke må tabe sig.
Som en tommelfingerregel kan man sige at hun bør tage min 200g på om ugen. Hvis jeg ser på alle 7 uger, så har hun taget ca 170g på om ugen i gennemsnit, hvilket umiddelbart kan være iorden, idet nogle børn jo taber sig lidt i dagene efter fødslen og dette vægttab fremgår ikke.
Ser jeg på vægtøgningen over de sidste 4 uger, så har hun taget ca 800g på her, hvilket svarer til 200g om ugen. Dette er således acceptabelt.
Alt dette er dog kun tal og formler og derfor er det også meget vigtigt at du ser på hvordan din datter i øvrigt virker til at trives.
Virker hun glad, sover hun godt eller er hun meget vågen, er hun urolig? Du skal også se på, hvordan hun spiser. Ammer du eller får hun erstatning, hvordan virker hun til måltidet, spiser hun færdig og har du en oplevelse af at hun spiser længe, effektivt og er mæt og tilfreds efterfølgende?
Hvordan tisser hun. Har hun gode tunge bleer i løbet af dagen? Hvis du har en oplevelse af at din datter ikke får nok mad, så må du, enten forsøge at øge din mælkemængde eller tilbyde hende ekstra erstatning. Du skal regne med at hun skal drikke 750-800ml i døgnet med den vægt hun har nu.
Hvis du mener at din datter spiser godt og i øvrigt trives, så kan du se det an og det kan i givet fald være en god idé at få hende vejet lidt hyppigere for at sikre sig at hun vedbliver at øge sin vægt. Jeg ved ikke om dette evt. kunne foregå hos egen læge, der hvor du bor.
Børn er forskellige (hvilket forældre jo også er:o)) og nogle børn er større end andre. Du kan derfor ikke udelukkende gå ud fra din datters alder. Det er korrekt at hun er under gennemsnittet størrelsesmæssigt, men det er jo kun naturligt, da mange børn jo vejer mere end 4 kg allerede fra fødslen.
Det er svært for mig at vurdere din datter, når det foregår igennem en brevkasse, men jeg håber at ovenstående kan hjælpe dig videre.
Er du i tvivl, så er det altid en god idé at konsultere en læge.
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske