Brev:
2.5 år og sociale spilleregler
Kære Helen.
Jeg har før skrevet til dig omkring min datters udvikling og adfærd. Jeg skrev bla om, at hun skulle starte institution hvilket nu er ved at være 4 mdr siden
Jeg skriver lige kort fortalt hvad vores udfordringer drejer sig om 😊
A er en glad og aktiv pige. Hun er lige startet i før-børnehaven som 2,4 år. Hun har været her i ca. 4 mdr. Der er nogle ting der udfordrer hende i forhold til de sociale spilleregler og meget uro i kroppen. Det foregår når hun ser noget de andre har hun gerne vil have, hvor hun løber hen og hiver det ud af hånden og løber væk. Derudover spiser hun også de andres mad fra madpakkerne hvis vi ikke er opmærksomme på om hun kommer for tæt på og går bevidst hen og drikker af de andres drikkedunke.
( selvom jeg giver hende en lækker, alsidig madpakke med, så er de andres bare mere spændende.. I dont know why.. Vi oplever det samme herhjemme, når vi spiser )
Hun bliver guidet i samspillet med andre børn.
Vi snakker om følelser og ansigtets udtryk i og uden for ”situationerne”: Glad, ked af det, sur, bange.
Hun sidder for bordenden på en sansepude og en skammel med en voksen på hver side til at guide hende når der spises madpakker.
Jeg / pædagogerne fortæller hende hvad hun gerne må i de situationer hun har brug for dette.
Vi mindsker krav situationer når det er muligt.
Vi laver piktogrammer for dagen som hun præsenteres for hver morgen når hun kommer.
Der en en pædagog som har en sanse motorisk baggrund, som giver hende dagligt massage og laver øvelser med hende og mulighed for afslapning flere gange om ugen
Men hun har fortsat svært ved at forstå de andres grænser, både verbalt og nonverbalt. Det virker som om hun søger reaktioner og samtidig forsøger at kopierer deres adfærd. Hvis de løber, løber hun efter selvom de siger Nej A Nej A stop A. Hun løber og griner og trænger dem oftest op i et hjørne og ender med at skubbe lidt eller give dem et kram. Vi følger efter og sætter ord på både over for A men også det andet barn der er en del af situationen.
Det fungerer bedst for A når hun er i en lille gruppe, og der er struktur på legen, så der er et ”mål” at forholde sig til. Eksempelvis; Dialogisk læsning, sanglege, ...
... sansemotorik, gåtur mm.
Jeg forsøger mig så vidt det er muligt, at få en ugentlig fridag, så hun har 4 dage kun i børnehaven og jeg henter hende omkring 14- 15 tiden hverdag.
Jeg har fået mig fortalt, af en Sundhedsplejerske, at fiskeolie skulle være forebyggende for børn, som er meget hyperaktive... ( hvorvidt det hjælper, har jeg svært ved at bedømme, men jeg tør ikke stoppe med det, hvis det nu har en virkning på hende 😅)
Jeg er bare kommet dertil nu, hvor jeg er så frustreret og føler mig magtesløs. Jeg syntes jeg prøver alt, men det er så små fremskridt, at det føles som intet rigtig ændre sig.. Jeg har ikke lyst til at få gæster eller besøge folk med hende, da hun er så utilregnelig.. Forleden dag, blev jeg spurgt af en forældre fra bh, om min datter og hendes søn kunne lave en lege aftale og om de måtte tage hende med hjem... (Jeg tænkte bare åh nej) og snakkede videre og sagde det måtte vi lige finde ud af en dag.. Men sagen er, at jeg frygter for hvordan hun vil opfører sig, da hun overhoved ingen situations fornemmelse har og jeg frygter for det vil blive en dårlig oplevelse..
Oveni de udfordringer vi oplever, har hun fortsat lidt svært ved sproget. Hun "Mundånder” og har et talesprog der kan være svært at forstå (oplever dog at hun har et stort ordforråd og kan sætte ord på de basale behov) jeg har forsøgt at få en tid ved øre, næse hals læge, men der er en uendelig lang ventetid.
Helen, er det normal adfærd på en pige i den alder, er det blot en fase, eller vil det her udvikle sig og blive værre... Hvad skal jeg gøre, hvad har jeg gjort forkert 🤷🏼♀️Jeg har læst alle dine bøger, bla omkring børns udvikling, jeg har søgt og læst andre bøger for at finde viden og pædagogisk værktøjer til at gribe hende an.. jeg føler ikke jeg bliver klogere 🤷🏼♀️
Hvordan hjælper vi hende bedst muligt til at forstå de sociale spilleregler?
Hvor mange pauser skal hun tilbydes i løbet af en dag og hvad skal de indeholde?
Piktogrammer, hvor ofte og hvordan?
Sociale historier er måske for tidligt i forhold til hendes forståelse?
Hvad tænker du😊? Jeg glæder mig til at hører fra dig!
Hilsen A's Mor 🌺
Annoncer
Sponsorerede artikler
Olívy - meget mere end bleskift
Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
12. december 2024 | Renlighed | 2 år, 9 mdr.
Kære Helen Endnu engang kunne jeg godt tænke mig at høre dine tanker om en...
10. december 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.
Hej Helen, Nu skriver jeg i desperation til dig igen :-) Vi er...
5. december 2024 | Opdragelse | 2 år, 9 mdr.
Hej Helen Her går det efterhånden rigtig godt med at være blevet...
1. december 2024 | Udvikling | 2 år, 11 mdr.
Hej Helen. Tak for din gode brevkasse. Vi er stødt på et spørgsmål igen,...
6. november 2024 | Kost og ernæring | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen Jeg læste netop dit nyhedsbrev om de forskellige virusinfektioner...
Viden om børn:
Renlighed
Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.
De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.
At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...
Sove inde
Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.
Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.
Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.