Svar: Jalousi? - 14 mdr.
16. september 2003
Alder:
14 mdr.
Du har ganske ret i at jeres datter selvfølgelig føler sig uden for og at I selvfølgelig så også skal huske at nusse med hende og lade hende være med.
Det er en helt naturlig reaktion og den vil fortsætte de næste mange år, hvor jeres datter højst sansynligt vil komme med "det er min mor" og far vil sige "jamen jeg fandt mor først" og med sådanne diskussioner kommer man jo ingen vegne.
Det bedste man kan gøre er lige præcis det I gør. Et barn bliver i langt højere grad præget af det forældrene udstråler og gør end det de siger. Og et barn der som jeres datter oplever at forældrene er glade for hinanden og kærtegner hinanden oplever kærlighed og lærer på den måde også at tage hensyn til andre. I vil være hendes forbillede.
Derfor bliv ved med at give hinanden kærtegn, men husk selvfølgelig at tage hende med, så hun ikke bare står og ser på. Efterhånden som hun bliver større kan I lege legen "hvem kysser først far" eller "hvem skal have en kildetur" og hun vil elske det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske