Svar: Døgnrytme og udvikling - 8 mdr.
14. august 2005
Alder:
8 mdr.
Kære Mor og Far
Først et stort tillykke med graviditeten og så til spørgsmålene.
Jeg synes bestemt at I skal have mere faste tider for søvn og kost. I en alder af 8 mdr. kan I uden problemer godt begynde at se på uret og lægge en fast rytme for dagen.
En rytme og kostplan kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød med frugtmos
Formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med pålæg, eller grøntsagsmos (afhænger af hvordan han er til at tygge)
Eftermiddag: ½ bolle med smør og stykker af frisk frugt
Eftermiddagslur
Sen eftermiddag: Evt. bryst eller mælk af kop/flaske
Aften: Aftensmad, mere og mere af den mad I selv spiser, frugtmos til dessert
Sen aften: bryst eller mælk af kop/flaske
Med hensyn til amning så er det ofte sådan at mælken, i takt med at graviditeten skrider frem, får en anden smag, hvorfor Alex højst sandsynligt vil fravælge amningen selv. Med den alder han har, vil det jo også være i orden. Du har jo ammet flot længe og han kan sagtens nu ernæres på anden vis.
Ekstra fedtstof har han fortsat brug for, sålænge han er under 1 år. Du kan lave lidt smørsov til grøntsagerne og pastaen eller komme en smørklat på imens det er varmt, som kan smelte ud over. Ellers får han jo fedt på brødet og i grøden og hvis I selv spiser lidt sovs så kan han også få lidt af dette på sin mad. Han skal jo stille og roligt til at have mere af jeres mad.
At kravle baglæns er normalt og det gør børn hyppigt før de lærer sig teknikken med at komme frem. Når han står på alle fire kan I sætte jer bag ham og støtte hans fodsåler, så han lærer sig teknikken med at komme fremad.
At maven bliver udspilet i forbindelse med et måltid er normalt og det lyder ikke umiddelbart bekymrende synes jeg. At han bliver forstyrret og interesserer sig for ting omkring sig, når han spiser er også normalt. Han lyder til at være en sund og nysgerrig dreng.
I kan dog godt prøve at fast holde ham lidt i spisningen. Han hører måske til et af de børn som har behov for at få maden i et forholdsvis hurtigt tempo, så han ikke mister fokus. Det er også en idé at I overvejer hvordan I selv virker, når I giver ham maden - I må jo gerne være mere interessante end omgivelserne, både med lyde og mimik:o)
Jeg tror umiddelbart ikke at Alex forspiser sig. Du må tro på at han har en naturlig evne til at kunne regulere sin sult og tørst selv. Mon ikke at han ville knibe munden sammen, hvis han ikke ville have mere?! Sålænge han åbner munden, må I gå ud fra at han gerne vil have mere mad.
Fortsat held og lykke med ham og graviditeten fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske