Brev:
Søvnrytme 1 årig
15. august 2005
Alder:
12 mdr.
Søvnrytme 1 årig
Hej Helen
Jeg har lige et par spørgsmål vedr. min drengs søvnrytme, som jeg håber at du kan hjælpe mig med.
Min søn er lige netop fyldt 1 år, og han har altid haft meget gode søvnvaner. Han sover 2 gange om dagen i sin barnevogn, og vi har hidtid bare kunne ligge ham ud, og så er han selv faldet i søvn. Vi holder i øjeblikket 3 ugers sommerferie, men vi følger samme rytme som når han er i dagpleje, hvilket vi forøvrigt altid gør også i weekenden. Om aftenen har vi også hidtil bare kunne lige ham i seng på sit eget værelse, og så er han selv faldet i søvn.
Nu er der imidlertidigt sket det, at han har meget svært ved at falde i søvn selv. Om dagen når han skal sove i barnevognen, så sætter han sig om rigtig mange gange og han begynder at græde, når vi går fra barnevognen. Det betyder, at vi kan stå ude og rokke barnevogne i 15-30 min inden han falder i søvn. Hvilket vi aldrig har gjort før, og vi har altid arbejdet meget på, at han skulle kunne falde i søvn selv.
Nu er det nærmest blevet til en cirkusforestilling. Han sætter sig og griner, vi siger nej på en bestemt måde og ligger ham ned igen, os sådan kan det foresætte i lang tid.
Nu er spørgmålet hvordan ændrer vi dette, og hvad kan det skyldes? Han virker stadigvæk træt, og kan ikke undvære den ene af sine to lure. Men det er lidt træls, og jeg gider ikke stå og lege fransk klovn ude ved barnevognen.
Det er lidt det samme om aftenen, der virker det som om han har svært ved at give slip, og bliver ked af det, når vi går ud af værelset. Han kan også finde på at vågne op om natten og have brug for at vi kommer ind og beroliger ham. Dog bare ved at ae ham og putte ham med dynen. Han kan dog godt vågne flere gange om natten.
Det er specielt slemt når vi har været i byen eller lign. Jeg har aller mest lyst til at aflyse alle sociale ting i den nærmeste fremtid, men synes dog også, at det er lidt dratisk, at vi ikke kan komme til fødselsdag eller andet pga. ham.
Hvad mener du om det?
Tror du at det kun er en overgang, eller er det fordi der sker for meget i hans lille verden?
Jeg ville meget gerne tilbage til vores gode gamle vaner, som vi har arbejdet meget på at få indarbejdet til gode rutiner.
Om ca. 1,5 måneder kommer der jo også en lillesøster/bror, og så vil der jo i den anledning også ske mange ændringer.
Han er også begyndt at vågne ved at telefonen ringer, og bliver meget ked af det. Endvidere er han blevet meget bevist om at han er i centrum, når vi er til noget. Han kan rigtigt underholde og charme, men det er jo også et stort ansvar for så lille en dreng, at skulle underholde 20-30 voksne mennesker til et fødselsdagselsskab, tror du at det kan have nogen indflydelse.
Jeg håber, at du kan hitte rede i mit spørgmål og at du har nogle gode råd.
På forhåd tak
Med venlig hilsen
Pernille