Svar: Søvnrytme 1 årig
15. august 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Pernille
I en alder af et år er din dreng meget mre bevidst om, hvad der sker omkring ham end tidligere. Det vil sige at han er bevidst om at han selv kan påvirke mennesker omkring sig og skabe opmærksomhed og han er også meget bevidst om, hvem mor og far er i forhold til andre.
Han er også i en nysgerrig og undersøgende alder og vil derfor opleve og lægge mærke til mange flere ting end tidligere. Det er en del af hans naturlige udvikling.
Alt hvad han oplever bliver bearbejdet i drømme. Derfor vil han sove mere uroligt end tidligere. Fra 1½ års alderen og tiden frem, vil han også begynde at få mere fare fornemmelse, altså finde ud af at man kan blive væk, falde ned og slå sig osv. Det er også med til at give en ændring og kan hos nogle børn give lidt mareridt agtige nætter. Ikke for at du skal bekymre dig om det nu, bare for at nævne det som en del af hans udvikling.
I jeres lille familie sker noget ny i og med at I har ferie og han ikke kommer af sted. Det er rigtig godt at I bibeholder rutinerne for dagen, så det ligner det normale så meget som muligt, men det er alligevel anderledes. Det betyder dog ikke at det ikke er godt at have ferie og I skal også nyde hinanden.
Der sker også en ændring hos jer, fordi I venter en lille ny (tillykke med det:o)). Din mave vokser, I er måske ved at indrette og købe ind og meget planlægges og handler om den lille ny, som kommer. Rent fysisk betyder din voksende mave at du ikke bærer rundt på ham som tidligere og når han sidder på dit skød så er maven i vejen. Han forstår ikke hvad det drejer sig om, men han fornemmer helt klart at noget ændrer sig og det kan han godt reagere på.
Jeg tror derfor at det er vigtigt at I bibeholder den faste rutine og forsøger at lade dagligdagen være så meget som muligt som vanligt. Hans ændrede sovemønster er en del af hans udvikling og de ting, som sker omkring ham. Det er altså en fase.
Når I er i byen, så kan han ikke selv sige fra. Han nyder opmærksomheden og det skal han også:o) Det er dejligt for ham! Men fordi han er så optaget af alt muligt og så undersøgende og ikke selv er i stand til at sige fra, så er det naturligt at han bliver ekstra træt over overkørt, når I har været i byen.
Helt at holde jer væk, synes jeg ikke I behøver, men I kan måske prøve at holde lidt på ham, når I er nogen steder, så han ikke pilker rundt hos alle og enhver. Og ellers må I tage dagen efter med ro, da I ved at han der vil være mere træt.
Helt praktisk kan I prøve ikke at tvinge ham til at ligge ned i barnevognen, men lade ham sidde op imens I kører en lille tur, i håb om at han så selv lægger sig ned for at sove. Måske kan han forstå 'læg dig ned' sætningen, så man fortæller ham hvad han skal, men lader ham selv gøre det.
Tilsidst vil jeg lige sige at I jo også skal være opmærksomme på at han jo er ved at være i en alder, hvor han så småt prøver grænser. Det hører også med til den almindelige sunde udvikling. Her skal I dog være konsekvente, så det ikke bliver til en cirkusforestilling:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske