Svar: Stående menu
16. august 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Lene og Maja
Ja sikke et cirkus:o) Jeg synes også at børn skal side ved bordet, når de spiser; men jeg kender mange børn som spæner rundt og rundt omkring spisebordet og får en skefuld hver gang de kommer forbi mor - så alle forældre har deres måde at gøre det på:o)
Min umiddelbare tanke er at hun jo kun lige er blevet et år, så at være alt for 'streng' er nok svært. Jeg synes dog også det er vigtigt at hun ved at I er konsekvente og fortæller hende at der er forskel på leg og på spisning.
I skal skabe et rum, der gør at hun ved at hun nu skal spise. Maden på bordet, alle spiser sammen samtale og snak og inddragelse omkrng maden og det at spise. Det vil sige tale med hende om hvad det er hun får og gerne vil have og kommentere (hmm, smager godt) osv. undervejs, så fokus holdes på det, som er relevant.
Før I spiser kan I måske prøve at lege lidt, så hun ligesom har fået leget færdig, når I sætter jer ved bordet.
I princippet kan man godt fjerne tallerkenen og sige at hun er færdig med at spise, når hun begynder at cirkle rundt og vil alt muligt anddt. Hun er dog ikke så gammel og et eller andet sted skal I jo også sikre jer at hun får noget mad.
Det skal altså være en balance imellem at følge hende og lade hende være nysgerrig og undersøgende. Måske acceptere at hun går ned undervejs for at hente et eller andet, men så skal hun tilbage til bordet og ellers er hun færdig med at spise og tallerken flyttes. Det ville være relevant for lidt ældre børn.
Hvad sker der med jer, når hun gør det? Hvordan reagerer I og har I reageret? Hvis I synes det er sjovt, så kan hun jo mærke det og hun ved at det er en måde at få opmærksomhed på. Vær derfor bevidst om jeres egen reaktion.
Kan hun ev.t deltage i madlavningen på den måde at hun kan sidde ved bordet og spise lidt af grøntsagerne imens de snittes af jer osv. Altså så hun bliver en del af det der foregår. Evt. bærer bestikket hen på bordet, bordskånerne osv. så hun selv er med i optakten til det der skal ske. Tanken er at hun på den måde måske kan finde ud af at det er ved bordet tingene foregår.
Håber det kan hjælpe jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske