Svar: At få bøvset af
16. august 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Iben
Dejligt at høre at lillesøster er kommet godt til verden og har det godt. Håber at storebror har det lige så godt:o) Et stort tillykke til jer alle fire.
Det kan være lettere at styre brystet og få brystvorten til at peje op mod ganen, hvis du folder en stofble og lægger ind under brystet, når du ammer. Ved et stort blødt bryst er det ofte en fordel at få brystet løftet lidt.
Hvis du kan lægge til i tvillingestilling er det også tit en god idé. Det kan være lidt svært at styre i starten, men det kan være nemmere at lægge til, når munden er på vid gab, fordi man kan bruge begge hænder lidt mere. Den stilling er også god, når hun bliver lidt ældre, da storebror så kan sidde ved den anden side og derfor ikke behøver føle sig udenfor:o)
Når du berører hendes læber med brystvorten, så vil hun automatisk åbne munden. Jeg ved godt at nogle børn kun åbner ganske lidt, men ofte vil de gabe højt op på et tidspunkt og der må du så være hurtigt.
Når hun har rigtig fat vil hun rokke med ørerne og dermed bruge hele kæbepartiet, når hun dier. Hvis hun har for yderligt fat, vil hun sandsynligvis få smilehuller ved kinderne og hun vil ikke bruge sin kæbe.
Når hun tager fint på, så må du gå ud fra at hun får, hvad hun har behov for:o) I takt med at hun bliver større, så bliver hendes vacuum og åbning af munden også bedre.
Det er normalt at sluge lidt luft, da hun jo gerne skulle trække vejret gennem næsen, når hun bliver ammet. Det betyder at der kommer lidt luft og lidt mad lidt på skift undervejs. Nogle gange finder det hurtigt vej op, andre gange tager det lidt længere tid.
Når hun dier hos dig og har godt fat, så synes jeg ikke at du skal tage hende fra, men lade hende spise. At blive taget fra og sat på igen og igen, giver også lidt luft i maven og det forstyrrer amningen. Derfor synes jeg umiddelbart at du skal lade hende spise færdig. Evt. kun afbryde amningen en enkelt gang, hvis du synes hun er for urolig.
Når hun skal bøvse skal hendes ryg være så rank som muligt og hold gerne hendes arme lidt højt, på den måde finder luften bedre vej op. Hun kan enten ligge hen over din skulder, men bør så ligge så højt at hun har armene oppe ved din skulder, altså ikke kun ligge på din brystkasse.
Du kan også sidde med hende foran dig, hvor du f.eks. sidder i sofaen med fødderne på sofabordet (tilladt her), så hun kan være forand dine lår. Hun bør ikke sidde selv, men holdes i dine arme, således at du holder hende med hænderne rundt om brystkassen og under hendes armhuler, så du på den måde får strakt hendes ryg og løftet hendes arme lidt.
Hvis der ikke kommer en bøvs i løbet af 10 minutter, så skal du ikke sidde og vente længere, men derimod lade hende sove og måske vil hun så begynde at røre på sig og blive urolig efter ca 45 minutter, hvor du så kan tage hende op, hun kan slå en bøvs og sove videre.
Det vil også være en god idé at give hende lidt mavemassage, med to fingre rundt om navlen i urets retning og måske med lidt olie eller lignende. Du må også meget gerne cykle lidt med hendes ben. Nogle børn prutter mere end de bøvser.
Håber du kan bruge ovenstående. Det er altid svært at beskrive hvordan man gør - det er nemmere at vise det, men mon ikke du finder ud af det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske