Svar: Vægt -
16. august 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Carina
Jeg synes det lyder relevant at din datter tilbydes modermælkserstatning, men umiddlebart synes jeg at 720ml er for lidt. Når hun vejer 6 kg, så synes jeg at hun skal have 1000ml erstatning og da hun vægststagnerer, så er det godt at du er begyndt med lidt grød ved siden af og også ammer. Både grød og amning, synes jeg skal komme ud over de 1000ml erstatning, hvis du vel at mærke kan få det i hende:o)
Med hensyn til hendes bleghed, så er det jo et spørgsmål om hun virker bleg i forhold til vietnamesiske børn - det ville jo være nærliggende at tro. Derudover tænker jeg at modermælkserstatningen vel er jernberiget som i Danmark, således at hendes jernbehov skulle være dækket igennem ersatningen.
I Danmark anbefaler sundhedsstyrelsen jern til børn fra 6 mdr, med mindre de får mindst 400ml jernberiget modermælkserstatning dagligt.
Jern er vigtigt, og hvis hendes hæmoglobin er lav, børn hun naturligvis tilbydes jern. Jeg tænker dog at man måske skulle tage en blodprøve for at se hvordan hendes jernstatus er. I samme prøve kunne man evt. også tjekke for en mulig infektion, da hendes afføring er grønlig.
At afføringen er grøn tror jeg dog hænger sammen med at hun har så lang tid imellem sine afføringer. Når hun får så meget erstatning som hun får, bør hun have afføring en gang i døgnet. Så op til 12 dage imellem, det får hun det skidt af:o(
Kunne du ikke prøve at give hende noget laktulose, hvis man kan få det hos jer. Det produceres af firmaet Medic-team. Du kan også prøve om du akn få fat i en erstatning som hedder grøn allomin af firmaet Beauvais. De anbefaler denne til børn med tendens til forstoppelse. Sidst med ikke mindst, så må børn i Vietnam også få forstoppelse, så mon ikke der findes noget til børn mod dette, hvor I er?!
Jeg tænker altså at det vil være rigtig godt at få sat gang ihendes mave, da det også vil give større lyst og appetit, hun vil bedre kunne optage den mælk hun tilbydes og generelt få det bedre. Tingene hænger jo sammen.
Rigtig meget held og lkke med hende fortsat og til sidst vil jeg lige sige at det jo er godt at I har en læge, når I nu ikke har sundhedsplejerske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske