Svar: Pillefinger på 15 mdr.
19. august 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Camilla
Der er mange ting i det du skriver. For det første er det en svær alder, din datter nu bevæger sig ind i og det kræver stor tålmodighed, kærlighed, omsorg og overskud at være forældre i denne periode. Det synes alle forældre:o)
Det er rigtigt at du ikke bare kan lade hende græde. Du kan ikke bære nag til et barn og som den voksne er det dig, der må tage initiativ til at det hele bliver godt igen. Deet betyder dog ikke at du ikke skal holde fast i, hvis din datter har gjort noget du ikke vil have, så du fortsat viser hende at du er konsekvent.
Det bedste du kan gøre er derfor at sætte ord på. Det hjælper både dig og hende at du 'taler højt'. At sætte ord på betyder at du hlet konkret sige "Du bliver bare så ked af det, når du ikke må pille ved komfuret. Du ville bare så gerne pille ved komfuret" så du sætter ord på det, du ved hun gerne vil. På den måde viser du hende at du godt forstår det. Samtidig skal du så også fortæller hende "mor siger nej, det er farligt at pille ved komfuret" "eller du bliver bare så ked af det/vred, når mor siger nej".
Den frustration din datter oplever hører med til hendes udvikling. Vi bliver alle frustrerede en gang imellem, også som voksne og den følelse skal man lære at tackle. Du kan derfor ikke undgå det, men du kan vise hende at det er okay, at hun bilver vred eller ked af det og i takt med at hun bliver ældre, vil hun blive bedre til selv at sætte ord på og falde til ro, når hun oplever at du forstår hende.
Det er også meget vigtigt at du kan rumme hendes følelser. Det betyder at du kan klare at hun bliver både ked af det, vred, frutreret. Hvis du ikke kan klare hendes følelser, så kan hun heller ikke selv:o)
Fortsat held og lykke med krudtuglen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske