Brev:
For lidt mælk
19. august 2005
Alder:
1 mdr.
For lidt mælk
Hej Helen
Jeg er meget frustret over amningen, da min dreng på 4 uger ikke tager nok på.
Jeg kom eller godt igang med amningen på sygehuset og den første uge hjemme gik det også fint. Men så begyndte jeg at fornemme at han ikke blev mæt nok af min mælk og da han 5 dage efter blev vejet han han også kun taget 50 g på. Jeg begyndte derfor at give ham en flaske om aften og om morgenen efter han havde suttede ved mig, hvilket gav lidt ro.
I en uge lagde jeg ham til konstant på opfordring fra min sundhedsplejerske og sommetider kunne han ligge og sutte i 1,5 time ved hver bryst og kun 1 time efter skulle han have mad igen. Jeg begyndte at drikke masser af amme te og saftevand og spise godt.
Han havde så taget 300 g på en uge, men havde stadig fået sin flaske (100-130 )morgen og aften, hvilket han spiste som om han aldrig havde fået mad.
Min sundhedsplejerske sagde så at nu skulle jeg trappe ud af flaskerne og kun amme ham for nu var der mælk nok til ham. Det gjorde jeg så i en uge, men så havde han kun taget 120 g på. Han blev stadig lagt til konstant og hele tiden og på trods af det gik der maks en time i mellem han skreg på mad.
Min sundhedsplejerske sagde hun syntes jeg skulle give amningen en uge mere, da hun godt mente man kunne forsvare hans lave vægtstigning (Han vejede 3620 ved fødslen og vejer idag 4 uger efter 4170). Og foreslog jeg skulle leje en malkemaskine for at stimuler brysterne yderligere.
Igår aftes kunne jeg alligevel ikke holde tanken ud om at skulle lægge ham sulten i seng, så jeg gav ham en flaske og han sov i 7 timer. I formiddags gav jeg ham endnu en og bagefter sov han i 3,5 time hviket han aldrig har gjort om dagen. Normalt sover han meget lidt i dagtimerne.
Når jeg malker ud med denne her elktriske brystpumpe får jeg maks 50 i alt fra begge bryster efter at have sidet med den i 1 time og så kan jeg jo godt forstå hvis han ikke bliver mæt.
Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre for det er tydeligt at han ikke bliver mæt af min mælk men hvordan suplere jeg bedst med erstatning? Han får altid kun flaske efter han har ligget ved mig.
Jeg er rigtig ked af og frustrede over at jeg ikke kan amme ham optimalt, men på den anden side syntes jeg heller ikke jeg kan forsvare over for ham at han skal være konstant sulten.
Jeg føler selv jeg har gjort alt for at producer mere mælk, men hvis der er andet jeg kan gøre vil jeg meget gerne høre dine forslag.
Med venlig hilsen
Camilla