Svar: Søn på to uger
17. september 2003
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tillykke med sønnen. Jeg tror bestemt ikke at der er noget galt med hans mave, men du skal tænke på at selv om han er så lille som han er, så vil han godt kunne drømme. I sit korte liv har han allerede oplevet meget og bare fødslen er noget af en begivenhed.
Små børn sover meget uroligt. Når man sover skifter søvnen mellem to faser, det der hedder REM-søvn og Non-REM søvn. Man drømmer under REM-søvnen. Perioderne er ofte på ca. en time.
Når små børn drømmer vil de ofte klynke, ligge uroligt, lave suttebevægelser og sige små lyde. Nogle børn vågner også kortvarigt helt op. Jeg vil tro at din drengs "klynken" kan skyldes dette.
Med hensyn til amning, så er det normalt at børn sutter meget i begyndelsen. Det er vigtigt at du lader han die så meget han vil. Jo mere han sutter, jo mere mælk vil du producere. Samtidig er det også vigtigt at du lader ham sutte så længe han vil på et bryst af gangen. De første par dage kan det være hensigtsmæssigt at lade ham skifte mellem siderne, for at stimulere begge bryster, men med den alder han har nu, skal du lade ham "tømme" en side af gangen og så tilbyde ham lidt fra den anden side efterfølgende. Næste gang du ammer så lægger du ham til på den side, hvor han kun har taget toppen og lader ham så "tømme" her osv.
Det er ikke til at sige, hvor lang tid han skal være ved et bryst, nogle børn spiser hurtigt og andre er lang tid om det. Hvis han falder i søvn undervejs, så prøv at holde ham lidt i gang ved at trykke ham lidt i håndfladerne eller stryge ham over håret.
Når han får lov til at sutte længe får han fat i den mælk, der ligger tilbage i brystet. Den mælk er mere fed og vil derfor mætte ham mere. Det er også den mælk, der giver ham elastikker.
Hvis han er ulykkelig, skal du selvfølgelig tage ham op. Lad ham være på din brystkasse (eller hos far). Han er vant til at kunne høre hjerteslag og mærke vejrtrækning fra han lå i maven, så det er trygt og rart for ham at ligge på jeres brystkasse.
Held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske