Svar: 7 mdr. og springer et måltid over
19. august 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Der er flere ting, som umiddelbart springer mig i øjnene, når jeg læser dit brev. For det første tænker jeg at Lucia har lært sig og vænnet sig til at spise mindre mængder mad. Hun føler sig derfor mæt, når hun har spist ½-3/4 dl grød/mos.
Samtidig har hun dog også fået skemad så længe og er tilsyneladende så nysgerrig og bliver fanget så let af andre ting, at hun har behov for fornyelse. Jeg synes derfor det er en rigtig god idé at du giver hende mad, som hun kan sidde med i hånden, selv om hun ikke er ældre. Det kan være en brødskorpe, et stykke agurk, gulerod, pebberfrugt eller lignende. Det må hun gerne sidde med og spise af, når hun er under opsyn.
Jeg synes det er meget flot at du er begyndt at sætte hende på dit skød, når du oplever at hun bliver forstyrret at ting omkring hende. Det er helt korrekt at gøre dette hos børn som netop fanges alt for meget af verden omkring dem og som er svære at holde fanget i spisesituationen. Prøv derfor fortsat at praktisere dette et par gange om dagen.
Lad hende dog også sidde med ved bordet i sin høje stol og prøv om du evt. kan gøre det således at hun ved siden af den mad, hun selv sidder med i hånden og styrer selv, eller skeen eller gaflen som hun selv sidder med, også tilbydes skemad af dig. Måske kan hun blive så optaget af det hun selv kan deltage med, at du kan få lidt ekstra givet ved siden af.
Du skal tænke over hvordan du selv virker i spisesituationen. Er du selv glad for mad, nyder I at spise sammen, hvad gør det ved dig, når du skal smide maden ud osv. Jeg kender dig ikke, men jeg ved at det har stor betydning for børns spisevaner, hvordan mors forhold til mad og spisning er:o) Hun bruger dig som et spejl.
For at give hende mere mad i maven, der på sigt kan gøre at hun også føler lidt mere sult, vil det være en god idé at hun sammen med sin skemad også tilbydes mælk. Umiddelbart er 500ml mælk i døgnet for lidt i forhold til hendes alder, hun må faktisk gerne få det dobbelte (og lad nu være at blive helt fortvivlet!:o))
Jeg tænker derfor, at du kan prøve at give hende en flaske, når hun har spist skemad, altså som afslutning på skemåltidet eller hun kan få mælk af en kop sammen med skemaden. Det er vigtigt at hun ikke bliver mælkedranker og tager så meget mælk til sig, at det tager pladsen op for anden mad, men samtidig er det også vigtigt at vænner sig til at der skal være mere i maven.
Med den alder hun har kan du også give hende en lille portion A38 eller lignende, med en høj fedtprocent. Kom gerne selv friske bær eller frugtmos på. Det er også med til at højne mælkeindtaget og samtidig kan det være en ny smag og noget nyt at få. Det at hun f.eks. selv kan prøve at spise friske bær sammen med, kan måske være rart for jer begge. Igen forsøge at slå to fluer med et smæk:o)
Børn spiser forskelligt og nogle spiser naturligvis mere end andre børn. Da din datter hører til de småtspisende er det vigtigt at du energitætter hendes mad. Det gør du ved at tilsætte ekstra fedtstof. Det er sådan at en tsk. ekstra fedtstof (smør, olie, plantemargarine mv.) kan energitætte således at det svarer til at hun skulle spise dobbelt så meget mad. I jeres tilfælde kan det derfor være en udmærket idé også at komme ekstra fedtstof i industrielt fremstillet mad, hvis du giver hende dette.
Du har ganske ret i at børn jo ligner deres forældre og hvorfor skulle jeres datter være tyk. Det er dog vigtigt at hun vedbliver at tage på (hvilket du jo også ved, ellers skrev du jo ikke:o)) og at hun sikres energi og fedt nok, til at kunne udvikle sig videre.
Giv hende mad som smager af noget. Prøv gerne at give hende lidt af det samme som I selv spiser, dog blendet eller hakket, så det passer til hende. Prøv også med mad på glas som ofte kan være et stort hit hos børn:o)
Det er rigtigt at du ikke kan tvinge maden i hende og går det helt i hårdknude må I holde en pause. Hvor er far henne? Hvad sker der, hvis han giver hende mad eller er der andre i jeres omgangskreds der kunne forsøge?
Du må endelig ikke tro at jeg tvivler på dine evner som mor. Det er slet ikke, hvad det handler om, jeg tænker bare at det nogle gange kan gøre noget at en anden kommer til. Det lyder som om at spisesituationen let kører i hårdknude for jer to og derfor kunne et skift, måske gøre en forskel, altså for at bryde den cirkel I er kommet ind i. Det er vigtigt at den person som prøver, ikke overtager din rolle, men gør det, som han/hun mener det skal gøres.
Jeg håber meget at det vil kunne hjælpe jer lidt videre. Og tak for dine pæne ord. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske