Svar: Sko til 10 mdr gammel pige i vuggestue
19. august 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Lise
Umiddelbart tænker jeg som dig, at gummistøvler kan vente til din datter begynder at gå.
Det vil dog være helt relevant at hun får et par sko/støvletter, som hun kan have på her i efteråret. I løbet af de næste måneder sker der rigtig meget med hendes motoriske udvikling og vi går også den kolde tid i møde. Derfo rvil det være nødvendigt at hun har et par rigtige sko/støvletter til disse måneder.
Skoene eller støvletterne, som jeg kalder dem, fordi de gerne må gå lidt op over anklen, skal være med fast hælkappe og de skal kunne bøjes imellem dine fingre. Det vil sige at sålen skal kunne bøjes og følge foden, når hun skal til at lære at gå rundt og rejse sig ved tingene. De skal sidde godt på foden og være lette, så hun kan løfte sine fødder, når hun har dem på.
Sko med ruskindssål duer ikke til udendørs brug. Det er rigtigt at disse 'kravlesko' er helt bløde og bøjelige og er fine til hendes alder, nu hvor hun skal til at rejse sig ved tingene, men umiddelbart er det nødvendigt med udendørs fodtøj og indendørsfutterne i allerede har er super til indebrug.
Du skal vælge at købe de første sko et sted, hvor I kan få vejledning og hvor du er sikker på at få en model, som sidder godt på hendes fødder og opfylder de krav der bør stilles til sko til så fine børnefødder:o)
Det er rigtigt at din datters trivsel er det vigtigste, men får hun våde og kolde fødder bliver hun syg og så trives ingen af jer:o)
Rigtig god jagt på de første sko:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske