Svar: Svampeinfektion
20. august 2005
Alder:
0 mdr.
Kære Nybagte mor
Det er rigtigt at svamp smitter, men svamp i skeden smitter ikke din lille dreng. Får du svamp ved brystet eller får han svamp i munden (trøske) så vil I smitte hinanden. Tilgengæld kan du og din mand, godt smitte hinanden, hvis du har svamp i skeden.
I første omgang er det en god idé at du vasker dig forneden med intimsæbe, som du kan købe hos Matas eller på apoteket. Derudover kan man købe vagitorier (stikpiller) til skeden, som indeholder mælkesyrebakterier, der kan hjælpe til at opretholde den rette bakterieflora i skeden.
Hvis det er svamp du har fået, skal dette behandles med Brentan, Canesten eller lignende præparat.
Og til sidst et stort tillykke med den lille dreng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske