Brev:
Søvn og søvnbehov - 3 mdr.
22. august 2005
Alder:
3 mdr.
Søvn og søvnbehov - 3 mdr.
Hej Helen
Som så mange andre nye mødre har jeg også et spørgsmål angående søvn, men måske et mere atypisk et af slagsen. Kan en baby sove for meget?
Min datter (11 uger) har igennem de sidste næsten 2 mdr sovet igennem om natten, hvilket jo er fint nok - selvom jeg er ved at sprænges :-)
Men nu i nat eksempelvis faldt hun i søvn omkring klokken 20.30 i går aftes, vågnede klokken 6 og skulle have lidt mad, faldt i søvn igen omkring klokken 6.45 og sover stadig her klokken 10.30.
Til gengæld sover hun ikke hele dagen (jo måske 2 x 20 min), og virker hen mod aftenen meget træt og mæt af indtryk, og bliver selvfølgelig af den grund lidt umulig og brokker sig. (Ellers er hun det sødeste, nemmeste, mest nysgerrige og grinende barn, jeg nogensinde har set).
Problemet er jo, at hun ikke stimulerer mig i løbet af natten/morgenen, så hun får også flaske efter hvert måltid hos mig - mellem 40-120 ml ad gangen.
Jeg må skynde mig at sige, at det altså ikke kun er et særtilfælde fordi det er varmt!!! Det sker også på køligere dage.
Det er efterhånden en måned siden, at hun er blevet vejet og målt. Jeg fornemmer dog, at hun tager lidt på - hun er absolut ikke en tyk baby og vokser en del i længen - er måske omkring 67 nu. vægten ??? Måske omkring 6600-6700?? (hun startede jo stort 6100 gram og 63 cm) og har hele tiden kun øget vægten med 80-100 gram om ugen, hvilket har været ok iflg sundhedsplejerske og børnelæge.
Skal jeg ligefrem vække hende om natten og tilbyde hende mad eller er det ok at hun sover der og så til gengæld ikke om dagen?? Hun er jo trods alt stadig en lille pige. Men hun virker somom hun ikke vil sove af frygt for at gå glip af noget - hun er helt utrolig nysgerrig (hvilket måske nok bare er moderens "overfortolkning" :-D ) Men alligevel....
Håber at du kan få mening ud af ovenstående, da jeg ikke ved om det er et egentligt problem :-/
Kærlig hilsen
Camilla