Svar: Søvn og søvnbehov - 3 mdr.
22. august 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Ja jeg er da sikker på at hun er den sødeste og dejligste baby du nogen sinde har set, selvfølgelig er hun det:o)
I forhold til hendes alder, så synes jeg det ville være relvant hvis hun sov lidt mere i løbet af dagen. Det er fint at hun sover aften og nat, men lidt mere søvn om dagen lyder da ønskeligt.
På den anden side kan man jo sige at hvis hun trives og virker glad og tilfreds, så er det jo også synd at lave om på noget.
Jeg synes ikke umiddelbart at du skal vække hende om natten, da det er fint at hun sover igennem der, hvilket jo er noget der gavner jer begge. Jeg synes dog det vil være helt relevant, hvis du f.eks. puttede hende kl 20.30, forsøgte at lægge hende til, når du selv gik i seng 23-24 og så ammede igen næste morgen, når I skulle vågne sammen.
Jeg foreslår den sene amning fordi det vil være med til at øge din mælkeproduktion og samtidig tage noget af trykket, så du kan sove lidt bedre.
Om dagen skal du naturligvis også amme og hun må meget gerne få 6 måltider i løbet af en dag, hvilket jo svarer til at hun spiser hver 4 time, hvis hun altså ikke sover. At amme hende lidt hyppigt i løbet af dagen kan også være med til at øge din mælkeproduktion.
Du kan også prøve om du kan skabe en mere fast rytme for dagen, således at hun f.eks. bliver badet om formiddagen og I går en tur hver dag osv.
Det er naturligvis en balance og man skal jo ikke klage over at man har et barn med et godt sovehjerte. Hvis jeg skal prøve at sætte lidt tid på, for søvnbehov, så vil jeg sige at et barn på hendes alder nok vil have brug for 10-11 timers nattesøvn og 5 timers middagslur, altså 15 timers søvn ialt. Det er dog kun et bud og alle børn er forskellige, så du skal ikke tage det mere bogstaveligt end som så.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske