Brev:
Vægt - 5 mdr.
23. august 2005
Alder:
5 mdr.
Vægt - 5 mdr.
Kære Helen
Ja, så er jeg her igen med et spørgsmål angående min datter. Sidst jeg skrev er vel snart et par uger siden og da anbefalede du at vi giver hende ca. 1000 ml. modermælkserstatning i døgnet udover grød/mos og amning.
Imidlertid får hun nu slet ikke bryst mere - hun vil ikke og der er vist heller ikke mange dråber tilbage.
Vi er begyndt at give hende laktulose, da hun jo har haft så meget som op til 12-14 dage imellem afføringerne, som så har været hårde, grønlige og smertefulde for hende at komme af med. Vi giver 2 ml. laktulose morgen og 2 ml. aften.
Det er vist ca. 6 dage siden vi begyndte med laktulose og siden har hun haft afføring 3 gange så et eller andet har jo hjulpet, men det er jo også sådan at når hun så er kommet af med afføringen, så vil hun spise lidt mere og så kan vi også få mos i hende (jeg giver hende sveskemos + æblemos).
Men det er umuligt for mig at give hende al den modermælkserstatning som du anbefaler. De sidste dage har hun drukket henholdsvis 470 ml., 470 ml., 830 ml. og 585 ml. Den dag hvor hun drak 830 ml. var hun dagen før kommet af med en meget stor portion afføring og så er det som om der er plads igen og øget appetit.
Vi giver hende også lidt kogt vand - men først når hun HAR fået mælk, da vi ikke vil mætte hende med vandet, men blot sørge for at få lidt mere væske i hende. Det er dog ikke meget hun drikker, men jeg tilbyder hende lidt, hvis vi er ude i varmen (bor i Vietnam) og ellers sammen med mosen/grøden.
Jeg svinger lidt imellem at være meget nervøs for vægten og så mellem at tænke at hun jo ikke dør af sult. Men jeg trænger snart til at se hende tage på og blive mere robust. Hun er meget plaget af afføringsproblemerne - er tit ked af det eller bare lidt utilpas og lidt apatisk. Når det nærmer sig toilettid bliver hun meget urolig og sparker vildt med benene, slår sig mod maven, ruller om på siden og krummer sig lidt sammen, græder og sveder. Det er bare ikke til at holde ud at se på. Vi prøver at give hende al den mavemassage vi næsten overhovedet kan og cykler også med benene.
Da du jo sidst sagde at der ikke var grund til at give jerndråber (hvilket lægen her anbefalede, fordi han syntes hun var bleg), da erstatningen er jernberiget, er vi holdt med jernet igen. Det gik også op for os at jern vel egentlig også kan virke forstoppende, så det er vist bedst at vente lidt med det.
Går det an med den mængde erstatning vi kan få i hende (med de udsving der er) eller er det for lidt?
Hvad kan vi gøre for at øge indtaget- vi kan jo ikke tvinge det i hende?
Er det kritisk lidt hun får?
Glæder mig til at høre fra dig
Mange hilsner fra
Carina