Svar: Vægt - 5 mdr.
23. august 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Carina
Jeg er sikker på at der er en sammenhæng imellem jeres datter afføring (mangel på samme) og hendes indtag af mælk. Samtidig tænker jeg at hendes mælkeindtag også hænger sammen med at hun måske har vænnet sig til at spise lidt med tit, istedet for større mængder af gangen. Hendes krop skalaltså vænne sig ti at spise på en ny måde.
Da jeres datter nu er fuldt ernæret med erstatning, så bør hun have afføring dagligt. Jeg synes derfor I skaløge hende i laktulose. Hun må gerne få 10 ml i døgnet, men I kan i første omgang øge hende til 6 ml dagligt. Hvilket svarer til ca 1 ml pr kg. I kan prøve at give det af en omgang eller I kan dele det i to dele som nu, således at hun får 3 ml, 2 gange dagligt.
Derudover er sveskemos en udmærket idé.
Med hensyn til jern, så er det rigtigt at hun kan få sit jernbehov dækket, hvis hun for det første får jernberiget erstatning og hvis hun får min 400ml dagligt. Jeg synes ikke umiddelbart at I skal gå imod lægens ordination, men derimod sprøge læge om han vurderer det ud fra hendes hudfarve. Det jeg tænker er jo at danske børn godt kan synes blegere end vietnamesiske børn, hvorfor en diagnose som jernmangel måske bør stilles ved en blodprøve.
Det er korrekt at modermælkserstatning kan virke stoppende.
Jeg vil foreslå jer at I giver jeres datter en flaske. Når hun har spist denne, så skifter I hende, så hun vågner lidt mere op og så giver hende lidt ekstra mælk. Så er dette måltid omme. Max 4 timer senere skal hun tilbydes mælk igen og på samme måde. De fire timer beregnes fra tidspunktet hvor I begyndte at give flaske sidst.
Jeg siger 4 timer imellem hvert måltid, fordi hun som min skal have 6 flasker dagligt. Samtidig tænker jeg at hun derved kan nå op på en lidt større mængde af gangen, da man godt kan forvente at hun vil være lidt sulten med det tidsinterval.
Hun skal naturligvis have lov til at sove 6 timer i træk, hvis hun kan, men det vil være hensigtsmæssigt at hun så gør dette om natten, da det er til gavn for jer alle. Om dagen skal hun så tilbydes mad lidt hyppigere end hver 4 time, for at når op på de 6 flasker i døgnet.
Håber at dette vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og husk at det tager lidt tid at få vendt det hele. Forhåbentlig vil vægten begynde at stige, så I får lidt ro i sjælen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske