Brev:
To eller tre sprog
24. august 2005
Alder:
7 mdr.
To eller tre sprog
Hej Helen,
Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om sprogindlæring hos små børn.
Jeg har en datter på knap 7 mdr. Hendes far er spansk og vi bor i Spanien. Naturligt nok taler hendes far spansk til hende, og jeg taler dansk. Sammen taler hendes far og jeg spansk, og hun skal i spansk vuggestue inden for de næste uger. Så spansk skal hun nok få lært, og dansk burde heller ikke være noget problem. Ud over at jeg taler til hende på dansk, så har hun nogle meget aktive mor-forældre, og vi besøger tit Danmark, hvor hun oveni købet har jævnaldrende (danske) veninder blandt min familie og gamle venner.
Mit spørgsmål går nærmere på engelsk. Jeg er selv vokset op i udlandet, og lærte allerede som 6-årig engelsk "the hard way" dvs. at jeg - af simpel nødvendighed - blev sendt i en engelsk skole, efter et kort lynkursus på et par måneder, med min mor derhjemme. Jeg lærte engelsk på få uger, og taler det idag som en "indfødt". Her i Spanien har jeg været så heldig at møde flere dejlige englændere, som jeg ses med tit. Især har jeg en virkelig god veninde, som også er Lucias gudmor, og hende taler jeg altid engelsk med når vi er sammen.
Nu er det så at jeg godt kunne tænke mig at vide hvor meget sprogpåvirkning der skal til for at et barn lærer et sprog? Jeg er klar over at Lucia stadig er for lille til rigtig at skelne og forstå noget som helst, men der vil jo komme et tidspunkt hvor hun skal til at suge til sig, og så vil der jo reelt være tre sprog at tage fat på. De to af dem får hun ind hver dag, men engelsk vil hun jo kun få nogle dage om ugen, og der vil ind imellem gå længere tid (i forbindelse med ferier, hvor jeg ikke ser mine engelske venner).
Jeg er ikke bekymret for om hun skal lære engelsk. Min mand og jeg har planer om til sin tid at sende hende i en engelsktalende skole. Jeg synes bare at det vil være synd for hende, hvis hun, inden da, ligesom bliver "holdt udenfor" når jeg ses med mine engelske venner, fordi at jeg pludselig taler et helt tredje og "uforståeligt" sprog... Vil hun kunne lære i hvert fald at forstå det, med den begrænsede sprogpåvirkning, og med to andre sprog at lære på samme tid, eller vil hun måske først få dette sprog ind når hun starter i skole, og dermed får sprogpåvirkningen "fuldtids"?
Mange hilsner
Mette