Svar: To eller tre sprog
24. august 2005
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Nu er jeg jo desværre ikke talepædagog, men jeg skal fortælle dig hvad jeg ved:o)
Det er for det første meget vigtigt at man vælger modersmål for sit barn, altså tager en beslutning om, hvilket sprog man bruger, når man taler med sit barn. Barnet lærer sprog når der tales med det.
Det sprog man vælger skal være det sprog, som falder en mest naturligt. Altså det sprog, som man ikke skal spekulere over, når man bruger det, det sprog man synger børnesange på osv.
Da I i jeres familie har to modersmål, så vil det være oplagt at du taler dansk og far taler spansk. Det er meget vigtigt at I, hvis I beslutter jer for dette, så holder fast i denne sproglige fordeling. Sproget betyder meget for at jeres datter føler sig tryg og hvis du f.eks. skifter imellem dansk og spansk, når du taler med hende, kan hun føle sig utryg. Hvis du derimod altid taler dit sprog med hende, og far altid taler sit sprog med hende, så vil hun opleve tryghed og få to modersmål.
Det er altså vigtigt at holde fast i de to modersmål, så længe hun er lille. Det engelske ville jeg som udgangspunkt ikke begynde at introducerer hende i før hun blev ældre. Som du selv siger, så har du selv lært det hurtigt og det kommer hun sikkert også til, især når mange omkring hende også er engelsk talende.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske