Svar: Struktur på dagen, knap 7 mdr.
24. august 2005
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
En plan for dagen til et barn på 7 mdr. kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: grød med frugtmos, vand eller mælk af kop
Formiddagslur
Frokost: grøntsagsmos med kød eller fisk, samt bryst efterfølgende
Eftermiddag: Bryst eller flaske/mælk af kop
Eftermiddagslur
Sen eftermiddag: Evt. bryst eller mælk af flaske/kop
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt frugmos til dessert, mælk eller vand af kop
Sen aften: Bryst
Om natten er der ikke længere ernæringsmæssigt grund til at amme længere, men din datter kan godt stadig have behov for trygheden. Nogle børn acceperer fint at sove og finde roen selv, hvis de flyttes til eget værelse og det kan være løsningen for nogen. For andre er løsningen at barnet ikke ligger i smørhullet, hvor din datter nok næsten kan finde brystet selv i søvne, men derimod kommer i en seng ved siden af forældrenes.
Du skriver at din datter dier om natten pga hygge eller måske tryghed? Mit forslag er derfor at I enten prøver at flytte hende på eget værelse eller at du prøve at berolige og betrygge hende på en anden måde end gennem brystet om natten.
Hvis hun kun kan finde trøst med brystet, så må du lægge hende til, men prøv så at gøre det så kortvarrigt som muligt, så det ikke er mælk hun får. Hvis hun tages over og ligger ved siden af dig i sengen, så kan du forsøge at lirke vorten ud af munden på hende imens hun får en hånd at holde i, et lille ssyy, bliver vugget blidt på hoften, strøget over håret eller lignende. Hvis hun søger brystvorten igen, må du give hende den men blive ved med at følge ovenstående. Hensigten er at lære hende at falde til ro uden og i stedet kunne falde til ro bare ved din berøring, som hu så kommer til at kende som det trygge.
Som du kan se har jeg skitseret to middaglure, hvilket hun sandsynligvis vil kunne klare sig med i forhold til sin alder. En lur om formiddagen og en om eftermiddagen. Du skal regne med at hendes sove behov om dagen tilsammen er mellem 3-4 timer. Det vil sige at hun f.eks. kan sove 1½ time x 2 eller 1 time om formiddagen og 2-3 timer om eftermiddagen.
Amningen som jeg foreslår sen aften gives når du selv går i seng. Hun kan godt spise i søvne og hensigten er at hun så mættes før natten og derfor ikke behøver mad igen før næste morgen. Samtidig får du mulighed for at sove, når du går i seng, og få nolge sammenhængende timer, i stedet for at du lige når at falde i søvn og hun så er klar igen kl 01 - det er næsten ulideligt:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske