Brev:
Søvnbehov 14 mdr.
25. august 2005
Alder:
14 mdr.
Søvnbehov 14 mdr.
Kære Helen
Min søn er lige startet i dagpleje hvilket er meget hårdt for moderen fordi hun så skal undvære ham i mange timer, hvilket absolut ikke er sjovt:-(
Jeg synes dog det går rimeligt. Han er ked af det når jeg går og det har jeg det utrolig dårligt med selvom jeg godt ved at næsten alle børn på et eller andet tidspunkt græder over at blive efterladt.
Mit problem er imidlertid det at hans dagplejer ikke rigtig kan se vigtigheden i at han får sovet nok. Han sover stadig 2 gange om dagen af 1 - 2 timers varighed ( ca. 3 timer ialt)
Han vågner ved 5.30 - 6 tiden efter at have sovet siden kl. 19 - 19.30
Så er han frisk og i fuld vigør til ved 8.30 - 9 tiden hvor han sover ca. 1½ time. Efter leg og mad er han igen træt ved 13 - 13.30 tiden og sover ca. 1½ time igen, hvorefter han er frisk og leger (spiser og bader mm.) til han skal i seng til nat.
Han sover for det meste med det samme og hele natten - nogle gange vågner han og skal have lidt vand.
Min dagplejer mener at han burde kunne nøjes med en lur nu hvilket vi synes er for tidligt da han virkelig bliver træt og pylret efter ca. tre timer.
Hvad mener du om dette? Er det normalt at børn i hans alder kun sover en gang eller hvad?
Jeg synes jo det er vigtigt at han får sin søvn så han ikke går rundt og er træt og ked.
Han er for det meste nem at putte - sover med det samme når han kommer ud, men nogle gange er han ked at det inden han falder i søvn - som regel ikke særlig længe inden han overgiver sig til søvnen.
Jeg tror hun synes det er irriterende ikke at kunne rende til en hel masse fordi hun skal tage hensyn til at han skal sove om formiddagen, men jeg mener han har brug for at komme ligeså stille ind i det og når han så er faldet til og ikke har brug for 2 lure mere, så kan hun tage på en masse udflugter hvis det er det hun vil.
Jeg vil lige tilføje at han har været hos hende i 1½ uge ´plus 14 dages indkøring og i de 1½ uge har de været i legestue 2 gange, løveparken 1 gang, gæstepleje 1 gang og arrangement med skolen 1 gang. Jeg synes det er meget når han lige er startet, men har lidt svært ved at få det sagt for jeg vil jo gerne have et godt forhold til hende og ikke mindst hun skal have et godt forhold til min søn..
Hvis han skal til at "nedtrappe" sine lure, hvordan gør jeg/vi så det bedst for jeg synes ikke bare han skal holde sig vågen til kl. 13 fordi det er der de andre store i dagplejen sover (for mig virker det af mange timer han skal holde sig vågen af gangen)
Jeg håber at du kan finde hoved og hale i dette, det kan godt være svært at få ned på skrift.
På forhånd tak for dine altid søde ord og mange tanker til dig og din familie.