Svar: Søvnbehov 14 mdr.
25. august 2005
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
At beskrive børn sovebehov er altid svært, da børn jo er forskellige. Dertil kommer at netop f.eks. start i dagpleje eller institution giver ekstra mange indtryk og derfor større søvnbehov i en periode.
Hvis jeg skal prøve at se lidt generelt på børn mellem 1-1½ år, så er det tidspunktet, hvor de fleste begynder at gå fra to lure til en lur dagligt. Nogle børn klarer sig således fint med en lang middagslur, når de er 1 år, andre skal altså være ældre for at kunne nøjes med dette.
I begyndelsen vil det ofte også være sådan at det vil være forskelligt fra dag til dag. Det vil sige at barnet nogle dage kan nøjes med en lur, andre dage vil have behov for to, og den slags fleksibilitet skal der være plads til. Det samme gør sig gældende, når barnet når alderen hvor middagsluren helt skal springes over.
I forhold til jeres drengs alder, så vil hans søvnbehov om dagen være 2-3 timer. Lige nu har han tilsyneladende behov for at dele dette i to lure, netop fordi han oplever så meget, men jeg vil tro at han i løbet af de næste par måneder, kan begynde at ændre sovevaner.
Jeg vil dog også i den forbindelse sig at det er forholdsvis sent at blive lagt til middagslur, hvis klokken er 13, når man er 14 mdr og kommer tidligt op.
Måske kan I derfor prøve at arbejde lidt på at rykke morgenluren lidt, så det bliver mere en formiddagslur istedet for en morgenlur. Prøv i første omgang at rykke luren til 9-9.30 og herefter til 9.30-10.00. På en rolig måde kan han så måske nå frem til at blive puttet omkring kl 11.30-12.00 og sove til kl 14.30-15, for så at blive puttet igen om aftenen, som nu.
Jeg kan godt forstå at det er svært at aflevere ham og jeg ved hvor meget man nærmest kan løbe rundt om sig selv, når man har fået afleveret sit barn - hvad skal man dog gøre af sig selv. Men alle vokser med opgaven:o)
Fortsat held og lykke til jer med det hele og tusind tak for dine pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske