Svar: Når mælken løber til - igen og igen
28. august 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Iben
Hvor er det dejligt at du har så meget mælk. Jeg vil lige begynde med at fortælle dig at firmaet Jens Thorn laver en opsamlingsbeholder som du kan lægge i din BH, når du ammer, således at den mælk som løber ud på den modsatte side af hvor din datter dier, bliver opsamlet og kan bruges, hvis du har behov derfor. Måske kan du få Jens Thorn produkter i Italien, eller finde noget tilsvarende.
Med hensyn til amning, så fungerer det rent fysiologisk således at når din datter dier hos dig, så sætter hun gang i nogle hormoner, som får din nedløbrefleks igang og mælken til at løbe. Hun skal således die nogle gange, vente på nedløbstrefleksen og synke den mælk der kommer, - sutte, pause, synke, sutte, pause, synke.
Man kan ikke dele tingene helt så firkantet op som du gerne vil, men det er korrekt at den første del af mælken er mere vandholdig end den sidste del af mælken, hvorfor det er vigtigt at barnet dier så længe at den sidste del kommer med ud.
Spørger man sundhedsstyrelsen er det ikke tilladt at sætte tid på en amning og man kan sige at så godt som din datter tilsneladende arbejder med brystet og så godt som du mælk flyder, så lyder det som om at hun nok skal få hvad hun har behov for.
Det er dog min erfaring at det er de færreste børn som 'tømmer' et bryst i løbet af 10 minutter. Jeg har set det, men det er ikke særlig hyppigt. De fleste børn skal have mellem 20-30 minutter til det.
Jeg plejer at anbefale at man ammer fra en side af gangen. Hvis din datter selv slipper og har brug for en bøvsepause undervejs, så giv hende dette. Start f.eks. med at amme i den traditionelle stilling og slut med at lægge hende til i tvillingestilling. Lig ned og am om natten, hvis du kan.
Nårhun så har spist en ½ times tid, så er hun træt og trænger sikkert til at blive skiftet. Efter skiftning tilbydes hun så toppen fra den anden side.
På den måde får du stimuleret og taget trykket fra begge bryster, samt er sikker på at din datter har fået, hvad hun kan spise. Samtidig kan man sige at hun efter et hovedmåltid fra det ene bryst tilbydes lidt vandholdig mælk (noget at drikke) fra det andet bryst.
En imellem vil din datter måske melde sig fordi hun er tørstig og der vil hun så die kortvarrigt. Det vil være den vandholdige mælk hun får der. Næste gang du lægger til vil hun så skulle ligges til der, hvor hun har taget toppen.
Der vil blive produceret mælk hele tiden når hun dier. Derfor kan man i princippet ikke tømme et bryst og det er en forkert betegnelse. Men har hun diet 30 minutter, så burde hun være kommet ind til den fede mælk og næste gang du så ammer fra den side, vil mælken være dannet igen. Efter 1 timer er ca 40 pct af mælken dannet igen, efter 2 timer ca 75 pct.
Håber du kan bruge dette til noget.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske