Svar: Søvn eller mangel på samme - 5 mdr.
30. august 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Skytte
Mange børn, ja de fleste, har faktisk behov for at få mad en gang i løbet af natten, så længe de er under 6 mdr. Og først efter 6 mdr´s alderen siger man at børn ernæringsmæssigt kan tage deres behov om dagen og undvære amning om natten.
Der er dog nogle børn som sover godt igennem om natten og når man har tvillinger, så ser man rigtig hvor stor forskel der er på børn:o)
Planen for dagen lyder umiddelbart fin, du kan dog godt prøve om du kan indføre lidt mere mælk til Magnus, da han jo godt kan vågne fordi han har behov for mere mad og fordi du skriver at de måske har sat deres mælkebehov lidt ned.
Derudover vil jeg anbefale at du begynder at give Magnus bryst eller flaske, når du selv går i seng. Altså at du tilbyder ham mælk når kl er måske 23. Det vil sige at du skal putte ham 20-20.30 som nu og så give ham mad kl 23. Du kan være heldig at han spiser i søvne.
At give ham mad på det tidspunkt har den fordel at han bliver fyldt ekstra op til natten samtidig med at han så kan sove nogle sammenhængende timer, før han vågner igen. Det kan du jo så også, for det er ulideligt at lægge sig, lige falde i søvn og så blive vækket igen. På den anden måde, får du også mere ro.
Til gengæld burde han så kunne nøjes med en beroligende hånd og et sut i løbet af natten og kan tilbydes mælk igen kl 6-6.30 som nu:o)
Rigtig meget held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske