Svar: Tandbørstning - 13 mdr.
1. september 2005
Alder:
13 mdr.
Kære Susanne
Når man først er blevet et år, så er der rigtig mange ting man gerne vil selv og prøve at bestemme selv. Vilje er en god ting at være i besiddelse af, men for forældre kan det nogle gange være en smule irriterende og blive det til magtkamp er det jo ikke så godt:o)
Du ved med den logiske sans og din viden om huller i tænderne at tandbørstning er nødvendig, det er en del af livet og det skal gøres. Du ved også at jo mere roligt det hele kan foregå, jo hurtigere er det overstået og jo gladere er I allesammen. Men det ved din datter ikke, det lærer hun med tiden.
Når din datter nægter, så prøv at finde ud af hvorfor. Lyt til hende og se om ikke du kan finde ud af hvad det er der gør hende ked af det. Er det fordi hun selv vil deltage, eller fordi hun synes det gør ondt eller er ubehageligt. Hvis man ved, hvorfor barnet reagerer som det gør, så er det nogle gange også nemere at finde en løsning. Måske er der nye tænder på vej, så det gør ekstra ondt i øjeblikket.
Hun skal være gammel før hun selv kan børste sine tænder. Også børn i skolen skal have hjælp til tandbørstning dagen. Men derfor kan du godt lade din datter prøve selv allerede nu. Måske kan hun sidde på badeværelsesbordet og se sig selv ind i spejlet imens hun børster og I børster efter. Måske hjælper det at I børster jeres tænder imens, så hun kan se I gør det samme.
Det kan være en god idé at gøre tandbørstning til en leg, som du også selv er inde på. Lad din datter vælge tandbørste og tandpasta, når I er ude at handle. Nogle børn synes det er vældig sjovt med en elektrisk børste, fordi det kilder i munden og andre bliver bange og ulykkelige,- I må prøve jer frem.
At få børstet tænder er en del af rutinen før natten og det skal altså gøres. Især om aftenen er det vigtigt at man som voksen børster efter, om morgenen burde tænderne jo så være noget renere og man behøver her ikke være helt så vedholdende overfor barnet. Det kan måske lette det lidt for jer.
Nogle gange må man også bare holde fast i at det skal gøres og her være konsekvent og holde fast. Heldigvis plejer det bare at være en periode.
Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske