Brev:
Mange opvågninger i nattesøvnen
12. januar 2021
Alder:
7 mdr.
Mange opvågninger i nattesøvnen
Hej Helen.
Vi har et spørgsmål ang. nattesøvn, men først lidt info om vores dreng og vores rutiner:)
Vi har en dreng på 7 mdr. (snart 7.5 mdr.). Han er en meget veltilpas dreng, stort set altid glad, han har let til smil og grin (også overfor “fremmede”). Han er kun sur, når han er sulten, eller hvis en bøvs driller. Han pludrer meget, han er nysgerrig og leger fint på gulvet. Han triller mange gange dagligt fra ryg til mave, men har ikke knækken koden endnu fra mave til ryg. Han han sidde selv på gulvet uden nogle former for støtte (men sidder selvfølgelig kun sådan kortvarig, og vi er ved ham, da han hurtig kan miste balancen).
Han blev født 14 dage før termin og vejede 3000 gr. ved fødsel. Alt var fint, og jeg har ammet fuldt ud indtil ca. 5 mdr. alderen, hvor han så småt begyndte at få smagsprøver. Allerede ved 5 mdr. undersøgelse ved læge og sundhedsplejerske vejede han 9,6 kg. og var 69,5 cm lang (og jeg havde kun ammet indtil da). Så han er en stor og meget tung dreng (bruger nu str. 80 i tøj). Han er madglad og spiser godt af havregrød, øllebrød, fuldkornsgrød, grøntsagsmos, kød og forskellig frugtmos. Han har endnu ingen tænder, vi tror dog der evt. er et snarlig tandfrembrud på vej, da han har lidt hyppigere afføring i disse dage.
Vores daglige rytme er meget svær at sætte tider på, da det hele afhænger af hvornår han står op om morgenen og lurernes varighed, og om han kan nøjes med 2 lure eller skal have 3.
Men dagen ser nogenlunde sådan ud:
- Tidlig morgen: amning og sover videre
- Han står op mellem 7.15-8.15 (som regel)
- Morgenmad: havregrød + vand af kop
- Leg
- Formiddagsmad: frugtmos + vand af kop
- Puttes til lur (sover alt fra en lille time til 2-2,5 time)
- Middagsmad: Øllebrød + vand af kop
- Leg
- Amning
- Puttes til lur (sover her også alt fra en lille time til 2-2,5 time)
- Eftermiddagsmad: en lille portion flerkornsgrød eller lidt frugtmos
- Leg
- Puttes evt til en sidste lur, hvis lurerne ikke har været lange
- Aftensmad: forskellig grøntsagsmos (kartofler, sød kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli) med lidt kød + vand af kop.
- Lidt leg og bad nogle dage og gøres putteklar
- Bliver puttet mellem 19.30-20.30 alt efter om han har fået en 3. lur eller ej.
- Resten af aftenen og natten har han mange opvågninger og søger brystet mange gange.
Vi er endnu ikke der, hvor der er nogle rigtige rutiner ift. tidspunkter, så det kan være svært at beskrive.
Alle hans daglige lure fungere fint. Han sover udenfor i barnevogn og ligger sig fint til at sove uden problemer. Enkelte dage skal han lige rokkes i 5 min. Som regel er formiddags- og middagsluren aldrig et problem (og hvis det er, så er 5 minutters rokken nok, og så sover han). De dage han skal have en 3. lur kan den drille lidt, ikke meget, men nok til man lige skal rokke lidt længere tid eller gå en lille tur med barnevognen. Så dagens lure fungerer egentlig rigtig fint og det har de altid gjort.
Når han bliver puttet til nat, er det mig der putter ham. Vi går ind på hans værelse, hvor han sover i tremmeseng. Jeg sidder derinde i lænestol og ammer ham. De fleste dage falder han i søvn ved brystet, hvor jeg kan tage brystet ud og erstatte med hans sut (han bruger sut), og jeg kan bære ham over i hans seng. Men efter ca 15 min. vågner han og falder oftest kun i søvn igen, hvis jeg ligger ham til brystet. Så’n foregår resten af aftenen, hvor han vågner mange gange med korte mellemrum og finder kun ro igen i mine arme ved brystet. Hele natten har han også mange opvågninger og søger brystet, og jeg kan både mærke og hører at han spiser. Men jeg synes jo ikke, at han burde skulle spise så mange gange om aftenen og natten?
Nogle aftener falder han ikke i søvn ved brystet under putning og har så svært ved at finde ro og klokken kan blive 22-23 før han sover.
Vi ønsker os, at han sover et langt stræk uden mad, og at han kan nøjes med at få sin sut, hvis han vågner. Vi forventer ikke, at han skal kunne sove hele aftenen og natten uden mad, men hvis han kunne nøjes med mad omkring midnat (og indtil da har sovet et fint langt stræk), og så mad igen tidlig morgen (hvor han så også har sovet et godt langt stræk), ja det ville være guld værd. For den manglende søvn med de mange afbrydelser sætter sine spor.
Udover vores dreng på 7,5 mdr. har vi en datter på 3,5 år. Så den daglige rytme skal også bære prag af, at ham og jeg skal aflevere og hente hende i børnehave (men i disse corona-tider er vi jo hjemme og skal ikke ud og ind af døren). Hvis hun skulle i børnehave, ville vi aflevere ved 9 tiden (inden første lur).
Så vores spørgsmål: hvordan får vi ham til at sove mere sammenhængende og uden mad om aftenen og natten (i hvert fald ikk så mange gange mad)? Skal vi prøve med en flaske istedet for amning?
Fra de søvnige forældre :)