Brev:
Vuggedød - 1 mdr.
2. september 2005
Alder:
1 mdr.
Vuggedød - 1 mdr.
Jeg har en utrolig dejlig, rask dreng på 5 uger. Han spiser rigtig godt, vejede 3242g da han blev født og vejer 5400 nu. Ved 5 uger kontrollen kunne lægen konstatere fin hjertelyd og gode lunger.
Aligevel er jeg enormt bekymret. For to netter siden havde jeg nemlig en enormt ubehagelig oplevelse. Min søn lå ved siden af mig i sengen efter at have spist. Jeg havde registeret at der var lidt varmt, men tænkte det nok bare var mig. Min søn lå på lammeskin, da vi har fået det anbefalet, (det vil jeg dog ikke lengere gøre efter at have læst her på jeres side at det ikke er så godt innendøre) med sin egen dyne. Han havde let tøj på.
Han har været lidt tet i næsen her på det sidste, så jeg var mer bekymret om han skulle fryse end om han fik det for varmt. Vi var begge faldt i søvn, men så vågnede jeg af at han græd. Tænkte at nu var han nok sulten igen, det skulle nok passe da det ca. var 2 timer siden sidst. Jeg kiggede til ham, men da faldt han med det samme i søvn igen.
Jeg halvsov, da jeg pludselig får en følelse af at ikke alt er som det skal. Jeg kikker til ham. Han ligger helt livløst og er bleg. Jeg når slet ikke at mærke rigtig om han virkelig trækker vejret, det virker bare som om han ikke gør det. Jeg tager ham hurtig i mine armer, han er let, livløs, fullsstendig slap. Da tager panikken fat i mig, jeg råber min mands navn, hopper ud af sengen med ham i armene og tænker: nej, nej det her sker ikke, ikke med mig. I det samme jeg står op og vugger ham trækker han været og er lige som han plejer. Jeg kigger på ham med lyset helt tændt og alt er som det skal.
Efter dette er jeg livred for at falde i søvn igen, men det er jo umulig og la' være i løbet af natten.
Var ikke specielt bekymret for vuggedød før, bare lige som alle andre. Nu er spørgsmålet så, hvad kan jeg gøre med min bekymring? Skal jeg bare prøve at tænke som alle sier til mig, at han sov nok bare meget dybt, og tage tiden til hjælp? Jeg var jo også selv meget tret. Det er bare en tanke og følelse jeg ikke får ud af hovedet. Hvorfor blev han ved med at være/virke så livløs da jeg tog ham i mine armer. Burde han ikke i refleks lave en lille bevægelse eller noget?, det plejer han jo altid ellers.
Jeg overvejer at skaffe en vuggedødsalarm. Er det mig der er hysterisk? Jeg er i hvert fald meger bange og chokked.
Med venlig hilsen
en meget bekymret mor