Svar: Vuggedød - 1 mdr.
2. september 2005
Alder:
1 mdr.
Kære meget bekymrede mor
Jeg kan godt forstå at du er chokkeret og bange og jeg synes ikke du er spor hysterisk. Man kan godt med sin fornuft sige at det var 'godt der ikke skete noget' osv. men samtidig siger dit hjerte også at 'tænk nu hvis', hvor ville det have være frygteligt.
Selvfølgelig er du bange og det er kun naturligt. Hvis du ikke var bange for at miste din dreng, så stod verden jo ikke længere.
I en sådan situation, hvor det pludselig bliver synliggjort, at man ikke er herre over alting og at man kan miste kontrollen, så dukker der altid en masse spørgsmål op. Det gør der også hos dig: "Hvorfor var han livløs i mine arme?" "Sov han bare dybt?" "Var han ved at glide væk fra mig?" .... Og jeg ville ønske at jeg kunne svare dig på det, men det kan jeg desværre ikke.
Det er rigtigt at man kan købe alarmer, som kan bruges i forbindelse med at 'tjekke' barnets vejrtrækning. Der fåes alarmer som sidder med en lille føler på barnet og der findes små madrasser, som barnet lægges på. Begge fungerer ved at alarmen går igang, hvis barnet ikke har trukket vejret i f.eks. 20 sekunder. Der er dog ingen garanti for at en alarm vil forhindre vuggedød og det kan derfor være en falsk tryghed, hvilket du naturligvis skal være opmærksom på.
Derudover er det vigtigt at du kender til sundhedsstyrelsens retninglinier for at forebyggevuggedød:
- Læg altid din dreng til at sove på ryggen, med ansigtet skiftevis mod venstre og højre (så han ikke får en favoritside og et lejringsbetinget skævt kranie)
- Udsæt ham ikke for tobaksrøg, det vil sige at der ikke skal ryges hvor han er lige nu eller i lokaler hvor han kan opholde sig. Det vil sige at der ikke skal ryges i jeres hjem.
- Undgå at han får det for varmt, når han sover. Han må ikke være svedig og han skal ikke pakkes alt for tæt i dyner og puder, når han sover. Der skal være køligt i rummet vhor han sover, det vil sige mellem 16-20 grader og der må gerne luftes ud hver dag.
Ønsker jer det bedste fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske