Brev:
Div. spørgsmål om 10. mdr datter
1. september 2005
Alder:
10 mdr.
Div. spørgsmål om 10. mdr datter
Hej Helen
Vi har et par sørgsmål om vores datter på knap 10 måneder.
Først et vedr. motorik og at kravle:
Vores datter er meget glad for at sidde og lege, putte klodser i en puttekasse, stable ringe på en stang, lege "ta og gi" og hun er meget interesseret i bittesmå ting som skal føles på igen og igen, men tilgengæld kravler hun ikke endnu. Hun ligger meget på maven og skøjter bagud, men når vi vil vise hende hvordan hun kommer på op knæene bliver hun gal og ked af det.
Hun kan ligge sig ned på maven fra siddende stilling og da har hun det ene knæ i kravlestilling i nogle sekunder. Vores indtryk er at hendes finmotorik er meget veludviklet - tror du det er derfor hun ikke kravler endnu? Det virker som om hun har nok i sin siddende leg og ikke rigtig er interesseret i at komme rundt.
Har du forslag til nogle gode kravleøvelser?
Så et spørgsmål om mælk:
Vores datter får mme 200-250 ml. når hun puttes ved 19.30 tiden. Derefter får hun samme mængde omkring kl 24, og denne flaske skal vi vel snart vende hende af med eller? Ofte sover hun når hun får den, men nogle gange sover hun uroligt og så får mælken hende til at falde til ro igen. Hvis hun vågner og græder om natten, hvilket er sket hyppigere på det sidste, er det eneste der kan få hende ned igen en flaske mælk, med mindre vi skal tænde lyset og vække hende helt. På den måde bruges mælken også til en slags trøst og det er vi lidt kede af. Vi tror det bliver svært at få hende afvendt netop fordi mælken også kan give trøst, så et par gode råd om afvending vil være rare :-)
Og tilsidst et lidt skørt spørgsmål: Vores datter er helt vild med at drikke danskvand. Altså uden citrus, men med brus. Er det ok? Det er ikke voldsomme mængder hun drikker, men hun VIL bare have det når vi sætter flasken på bordet...
Tak!
ML og Co.