Svar: Div. spørgsmål om 10. mdr datter
1. september 2005
Alder:
10 mdr.
Kære ML og Co.
Med hensyn til at kravle, så er det meget forskelligt, hvornår børn begynder på dette og jeres datter kan sagtens nå det endnu.
Hvis I har glatte gulve er det sværere for hende at lære det, hvorfor det i givet fald kan være en god idé at lade hende 'kravle'/bevæge sig på bare knæ eller evt. sy et par finde ruskindslapper på hendes bukseknæ. På den måde kan hun bedre stå fast. Har I væg til væg tæppe er det nemmere at lære.
Derudover lærer man at kravle fra maveliggende stilling. Det vil sige at hun skal gide ligge på maven, hun skal trille omkring og være glad for dette. Hvis hun ikke triller så meget, så skal I derfor i første omgang øve dette med hende. Rundt og rundt og rundt.
Giv hende også gerne luftture, hvor hun 'svinges' i gennem luften, så det kilder i maven, lade hende sidde i en babygynge og gynge frem og tilbage - det er godt for hendes balance.
Leg gemmeleg med hende og prøv at få hende til at følge efter jer og finde jer (i begyndelsen kan hun måske krybe). Spil bold med hende, hvor den ytiller i forskellige retninger og hun skal flytte sig efter den.
Tag det i øvrigt roligt. Jeg tror det skal komme, som I skriver har hun lige nu mere lyst til at undersøge sit legetøj til mindste detalje, når det bliver uinteressant bliver hun måske mere interesseret i at bevæge sig rundt efter nye oplevelser:o)
Med hensyn til mælk så skal hendes mælkebehov langsomt nedsættes til 500ml som er den mængde hun skal have når hun bliver et år. Dette er incl. f.eks. en portion yoghurt. Det lyder derfor relevant at forsøge at droppe natflasken. Det er fint at give hende en flaske, når hun skal sove. Hvis hun vågner om natten kan hun istedet tilbydes vand, som tørstslukker.
Hvis det handler om utryghed kan I i første omgang også prøve at give hende mindre og mindre mælk at drikke, således at hun tilsidst kan nøjes med et ssyyy og lidt kærtegn.
Med hensyn til danskevand, så tror jeg ikke at hun tage skade at dette, hvis det er i små mængder. Jeg tænker at man jo netop anbefaler danskvand til små børn, som middel mod trøske.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske