Svar: Søvn og døgnrytme - 5 mdr.
22. januar 2021
Alder:
5 mdr.
Kære Sine
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)
Dagsplanen du sender ser umiddelbart rigtig fin ud. Din dreng spiser 2 skemåltider dagligt, ammes før hver lur, suppleres med en flaske om aftenen, og han lyder til at trives rigtig godt. Han sover dog en del om dagen, sammenlignet med mange andre børn i den alder, ofte sover han 2 lure af 3 timer - de fleste børn vil i 5 måneders alderen sove 3-4 timer fordelt på to lure og en powernap.
Jeg synes dog ikke, at du skal vække ham fra dagslurene, for han må godt sove 5-6 timer, som han ofte gør. Dagssøvnen giver ham en masse godt, og dagssøvn kan blandt andet reparere på en dårlig nattesøvn, det modsatte er ikke tilfældet. Det betyder dog, at hans nattesøvn naturligt vil skulle være lidt kortere - og selvom jeres dreng lyder til at være god til at regulere sin søvn og sit søvnbehov, så lyder det umiddelbart, som om at hans nattesøvn ofte ender med at være ret lang. Du skriver, at han ofte går i seng mellem kl 20.30-21 og så vågner han om morgenen - nogle gange af fars vækkeur kl. 06, men ofte mellem 6.30-7.30. Det betyder, at han ofte sover ca. 10-11 timers nattesøvn.
Hans samlede søvnbehov ligger sandsynligvis på godt ca. 14.5 times søvn i døgnet, og det betyder, at hvis han ofte sover 5-6 timer i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn skulle være ca. 9 timer. Det kan derfor godt være med til at forklare, hvorfor han har de opvågninger om natten, som han har. Jeg tænker dog, at I takt med at han bliver ældre, begynder at være mere aktiv, skal have flere skemåltider i løbet af dagen osv. så vil hans søvn sandsynligvis ændre sig - dagssøvnen vil blive kortere, og hele dagens forløb vil naturligt spille ind på nætternes forløb. Jeg tænker, at der vil ske en ændring i løbet af den næste månedstid, og at du derfor lige nu skal se om ikke det af sig selv begynder at ændre sig lidt.. hvis ikke, så kan vi sagtens tale om, hvordan du gradvist afkorter hans dagssøvn.
Når det så er sagt - så behøver du ikke gå så lang en tur med barnevognen, at du på den måde holder ham ekstra sovende. Hvis han viser tegn på at ville vågne op efter f.eks. 1.5-2 timers lur, så behøver du ikke gøre en masse ekstra for at holde ham sovende en time mere. Det vil være helt okay at tage ham op efter f.eks. 2 timer, hvis han viser tegn på f.eks. at ville vågne op der.
Derudover så skal du medtænke, at det kan være en god idé, at du nu begynder at adskille bryst og søvn. Det er helt naturligt, at han ammes før hver lur, som du gør lige nu, men det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden eller i din favn, men flyttes ned hvor han skal sove - før han sover helt. Det gælder både, når du putter ham i barnevogn, i tremmsengen eller hvis du ligger og ammer ham i dobbeltsengen. Det er vigtigt, at han slipper brystet og registrerer, hvor han sover - fordi det vil kunne berolige ham, at han ved hvor han er, når han om natten har sine opvågninger. Hvis han falder i søvn i din favn og efterfølgende oplever at ligge i sin seng, så er det utrygt for ham og han vil vågne mere og mere op og vil ikke kunne sove videre, før han atter er tilbage i din favn og får dit bryst i munden. Hans søgning mod brystet om natten kan derfor også handle om, at han falder i søvn på denne måde, og at du derfor skal forsøge at adskille bryst og søvn. Det samme gælder i øvrigt flasken, som han heller ikke skal falde i søvn med, men naturligt stadig meget gerne må få, før du putter ham.
Med hensyn til flasken, så lyder det som om, at han fint kan finde ud af teknikken, men som om, at det mere er smagen af mælken, som han ikke bryder sig om. I kan derfor prøve at skifte til en anden type erstatning evt. forsøge med mme på brik, for at se om han bedre kan lide dette og derfor tager bedre imod flasken om aftenen. Det er helt fint, at du gerne vil holde faste denne rytme. Der er mange fordele ved at give flaske, og jeg synes det er rigtig godt, at du er helt ærlig omkring, at far også skal kunne tage over, så du kan blive aflastet.
Du spørger, hvad man gør, når man skal noget, og det ikke passer ind i sovetider osv. Og i princippet er det naturligvis bedst, hvis du kan tilrettelægge de ting, I skal, imens han sover. Så hvis du f.eks. skal handle, så er det en god idé at putte ham i barnevognen og trille i supermarkedet og hjem igen, imens han tager en lur... Lige nu er alt jo lukket ned, så mødregrupper, legsstuer, babysvømning, rytmik osv. er ikke muligt, så derfor er det begrænset, hvad I skal - men fremadrettet tænker jeg som sagt, at rytmen vil ændre sig, så han sover mindre om dagen, og I netop vil være mere aktive i dagtimerne. Og hvis han endelig sover en dag, hvor I skal gå til rytmik eller skal i svømmehallen, så må du vække ham den ene dag om ugen. Det er okay :)
Viser det sig at være et generelt problem, at rytme ikke passer til den hverdag I ønsker, så kan jeres dreng godt hjælpes ind i en rytme, som får det hele til at hænge bedre sammen. Det kan også godt være, at det viser sig nødvendigt hos jer, men som sagt så tænker jeg, at der sker naturlige ændringer nu, fordi han har den alder han har og gennemgår den udvikling han gør...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og du må endelig skrive igen, hvis du har brug for hjælp til at få afkortet dagssøvnen allerede nu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske