Svar: Dagplejestart og appetit
22. januar 2021
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at høre, at jeres datter har det okay med dagplejen, selvom det naturligt er svært pludselig at skulle være væk hjemmefra, finde ud af en helt ny verden, knytte sig til en anden voksen, lære de andre børn at kende.. og ikke mindst, at undvære mor :)
Det lyder dog som om, at det går fint, og det er rigtig dejligt, at du fornemmer, at hun faktisk viser interesse for de andre børn, er begyndt at sige flere lyde, og at hun gerne vil lege titte-bøh og lignende, når I går hjem. Det tyder på, at hun har overskud, selvom alt naturligt er nyt. Hun har jo kun været der et par dage og efter en weekend kan det være som at starte forfra, men giv det tid, det skal nok komme. Det er en ny og meget stor verden, som hun pludselig skal vænne sig til, og det tager naturligt tid :)
Og ja - det er en helt naturlig reaktion ikke at ville spise. Mange børn er så optagede af alt det nye, der sker omkring dem, at de slet ikke kan koncentrere sig om at spise. Selve spisesituationen kan også være ny, der sidder pludselig flere børn omkring bordet, der snakkes, pludres osv. hvor hjemme har der måske været mere ro, fordi det ofte kun er mor, far og lillepigen, der spiser sammen. Maden kan også være anderledes, end hun er vant til, og din datter kender jo stadig ikke dagplejer og er måske derfor ikke helt tryg ved, at hun giver hende mad.
Jeg har lavet bogen "Ha en god dag, skat" sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker, og som har besøgt rigtig mange dagplejehjem, vuggestuer og børnehaver og været "en flue på væggen" og observeret det hele - også måltiderne. Og der er ingen tvivl om, at det for mange børn i starten, hvor de skal vænne sig til den nye verden, som start i f.eks. dagpleje er, så er appetitten noget mindre. Appetitten vender dog ofte tilbage efter lidt tid, og mange børn nyder fællesspisning med de andre børn og vil hen af vejen spejle sig i de andre. Det hænder forholdsvist tit, at dagplejer eller pædagoger melder tilbage, at barnet faktisk spiser rigtig godt - nogle gange bedre end derhjemme, så det kan vi jo krydse fingre for vil blive tilfældet hos jer på sigt :)
Da du lige nu er ved at vænne din datter til den nye verden og derfor henter hende efter kort tid, så vil det være en god idé at du giver hende lidt mad, når I er på vej hjem eller kort efter I kommer hjem, så hun stadig får noget at spise, og så du forsøger at holde nogenlunde fast i hendes spisetider. Netop de faste spisetider er vigtige for at give hende en følelse af sult, så hun er parat til at spise - uanset om hun er hjemme eller i dagplejen :)
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske