Brev:
Baby vågner grædende om natten - op til 20 gange!
22. januar 2021
Alder:
7 mdr.
Baby vågner grædende om natten - op til 20 gange!
Hej Helen.
Vi har en søn på knap 7 måneder som gennem de sidste 3 måneder er begyndt at sove mere og mere uroligt. Han vågner ofte i løbet af natten, somme tider skrigende og næsten utrøstelig. Det eneste der får ham til at stoppe, er at tage ham op, svøbe ham i dynen og vugge ham i søvn igen og hvis vi lægger ham for tidligt, begynder han ofte at græde blot ved bevægelsen af at blive lagt. Somme tider er han helt umulig at få ro på.
Dette gentager sig i løbet af natten ca. en gang i timen. På de særligt slemme nætter helt op til 20 gange... Vi får sjældent mere end et par timers søvn hver nat, og må ofte skiftes til at tage sofaen. Det startede da han var ca. 3.5 måned gammel. Indtil da sov han fint om natten - han vågnede kun 2 gange for at spise, og disse tidspunkter var meget forudsigelige. Han er blevet ammet indtil han begyndte på grød/mos, men får stadig ekspresseret mælk i flaske (dog mest om aftenen/natten, da han ikke altid vil have det om dagen).
Når det kommer til at putte ham om aftenen, tager dette gerne en time eller to, netop på grund af samme problem med at skulle lægge ham i sengen. Vi har altid haft problemer med at putte ham andre steder end i vores arme - helt fra spæd. Vi har forsøgt mange gange at prøve at lære ham at falde i søvn selv, men problemet er at han altid har været utrøstelig når han bliver lagt, ligegyldigt hvor meget kys, nus, sange, hånd på brystet, trøsten vi giver, ender det altid ud i, at han skriger når han bliver lagt. Han kan simpelthen ikke trøstes når han ligger ned, og selv hvis han ikke starter ud med at græde i sin seng, når vi forsøger at putte ham i den, ender han altid med at græde. Vi tager ham altid op, da det ofte ender det med at han skriger så meget, at han "stopper med at trække vejret".
I løbet af dagen sover han ca. sammenlagt 2.5-3 timer, men dette varierer meget, og mængden af lurer (ca. 3-4) og tiden han sover (ofte 30-40 minutter, måske med en enkelt lur på over en time) varierer også, dog er aftenluren rimeligt stabil og her sover han altid præcis 30 minutter. Det er dog nemmere at putte ham om dagen (dog stadig ved at vugge ham). Det virker til, at han ikke vil sove særligt længe i sin seng om dagen, men i barnevognen har vi større succes med både at putte ham (dog græder han sig selv i søvn). Desuden vil han gerne vil sove længe i den - dog kun hvis barnevognen er i den friske luft udenfor, for vi har også prøvet at have den i soveværelset om natten/dagen uden held.
Vi har prøvet mange gange at få fast rutine i hvornår han sover, og prøver sådan set også dagligt på dette. Problemet er, når han vågner "for tidligt" fra en lur, virker han ofte frisk og er umulig at få til at sove igen. De korte lurer gør ham hurtigt træt, og derfor må vi putte ham tidligere end den næste planlagte lur. Det ødelægger ofte "rutinen". Det er muligt den forstyrrede nattesøvn også gør ham ekstra træt nogle dage mere end andre, hvilket gør det sværere at få ham til at sove til den "planlagte" tid. Vi har prøvet nogle dage at lade ham sove alt det han havde lyst og præcis når han ville om dagen, men dette hjalp heller ikke på nattesøvnen.
Han går ca. i seng kl 22:00 og vågner omkring kl 9:00. Vi ønsker at han går tidligere seng (eller blot på samme tid hver dag) men dette har ikke været muligt (også selvom vi skubber aftenluren tilbage - somme tider kæmper han sig blot vågen i 5-6 timer!). Dog er det blevet bedre ift. at falde i søvn samme tid hver aften (dog kun hvis man starter ca. en time før).
Vi har forsøgt at gøre de samme ting hver aften (spille musik, give D-dråber osv. osv.) således der er et soveritual. Til at sove på tilbyder vi en flaske, men det er ikke altid han vil have noget. Andre gange spiser han en del. Om natten tilbyder vi ofte en flaske (det er svært at vide, om han er sulten eller blot skal trøstes - men vi tilbyder ham kun flasken hvis han er virker meget urolig). Det er meget varieret hvornår han vil have den, og hvor meget han spiser, men for det meste vil han kun have mælk tidligt om morgenen, så det er oftest der vi tilbyder.
Vi har været til ørelægen for at tjekke om der skulle ligge væske i mellemøret (det var der ikke). Vi har forsøgt at hæve sengen. Vi har prøvet at undgå mad for sent om aftenen. Omvendt har vi prøvet at give aftengrød/vælling at sove på. Vi har forsøgt at skære "ned" på maden og i stedet tilbyde mere mælk, og vi har også prøvet det omvendte. Vi har prøvet at have ham imellem os i vores egen seng og i sin barnevogn. Intet har virket. Vi lufter ud inden han skal sove, og holder soveværelset helt mørkt, når han er faldet i søvn.
Han er ellers sund og rask og følger fint med i udviklingen (dog lidt på den lille side (7 kg) men det har hans søster også altid været). Vi har lidt udelukket seperationsangst/tænder fordi det har stået på så længe nu.
Vi har læst om "Godnat og sov godt"-metoden, men det kan vi ikke få os selv til at prøve. Er der noget, vi kan gøre, som kan gøre hans nattesøvn mindre afbrudt? Det virker nemlig til, at han ikke kan finde ud af at falde i søvn af sig selv, men hvordan skal vi søvntræne ham, når han græder så snart han rammer madrassen og intet synes at virke for at trøste ham (udover at tage ham op)?
Hilsen
en træt mor og far