Brev:
Amning før eller efter lur
22. januar 2021
Alder:
3 mdr.
Amning før eller efter lur
Hej Helen.
Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal amme lige efter lur eller lige før eller begge dele.
Min søn på 3 måneder meldte sig selv utrolig ofte lige fra fødslen, hvorefter han gylpede meget og fik ondt i maven. Derfor begyndte vi at trække den lidt længere, hvilket fungerede godt, og han blev derfor ammet hver gang, han vågnede fra en lur (ca hver tredje-fjerde time), pånær efter den sidste lur og inden nat, hvor han bliver ammet både efter lur og inden nat.
Han har hele tiden ligget gennemsnitligt på vægtkurven, men er nu faldet en enkelt kurve, hvor han lader til at blive. Han vejer nu ca 6 kg og er 63 cm lang. Det har fungeret godt hidtil, men der har han også været kort tid vågen.
Nu er han så begyndt at være vågen 1,5 time - 1 time og 3 kvarter og nogengange 2 timer. Derefter sover han ofte kun 45 min, og virker ret sulten, når han vågner. Derfor overvejer jeg, om han også burde ammes lige inden lur, så han forhåbentlig kan sove længere lure.
Det prøvede jeg dog i går efter natten, og da han vågende fra første lur, ville jeg så først amme inden anden lur igen (og ikke da han vågnede, da der jo så var gået kort tid). Han sov 1,5 time. Men allerede efter 40 min vågentid, virkede han meget sulten (halvgrædende) igen, og jeg gav ham derfor bryst. Men så var han jo stadig vågen en del før næste lur. Herefter sov han 45 min igen, og vågnede så op grædende og blev så først lidt gladere efter amning igen. (Da amningen stod på, var han dog lidt pylret, men spiste alligevel (hvilket han ikke plejer) Dog blev han hurtigt i lidt dårligt humør igen (plejer han heller ikke så tit). Og synes også det virker vildt, hvis han allerede er sulten efter halvanden time. Så derfor mistænker jeg ondt i maven i stedet pga. for meget mælk måske. Jeg ammer på et bryst ved hver amning, og han virker normalt tilfreds efter og mæt, og brystet føles helt tomt. (så tænker bestemt, han får nok ved én amning).
Jeg er altså meget i tvivl om, hvornår det vil passe bedst ind at give ham bryst.
Skal det både være efter lur (fx højre bryst) og inden næste lur (fx venstre bryst)? Eller kun en af tingene? Hvor lang tid skal han cirka være vågen, før du ville give bryst inden lur igen? Jeg vil jo gerne have at lurene er lidt længere end 45 min.
Han sover forresten ca 4 lure om dagen og trives ellers rigtig godt med mange tisbleer og afføring en gang om dagen.
Med venlig hilsen
Ida